De STER maakte gisteren haar inkomsten over 2014 bekend. €218.000.000 euro kwam er binnen, waarvan bijna 70% nog steeds uit traditionele tv-reclame komt. Vooral door de Olympische Spelen en het WK voetbal was het de hoogste omzet van de afgelopen 5 jaar. Naar verwachting zal 2015 door een gebrek aan grote sportevenementen een stuk lager uitvallen. Door de bezuinigingen in het publieke bestel wordt tv-reclame steeds belangrijker. STER-directrice Arian Buurman in NRC Next: ‘Reclame was goed voor een kwart van het budget, dat schuift nu op naar eenderde.’
Reclame inkomsten van website en apps lopen nog steeds achter. Volgens Buurman komt dit vooral doordat het publieke bestel een complexe organisatie is waar niet alleen veel moet overlegd, maar er als gevolg van bezuinigingen ook veel intern is gericht. Hierdoor is het lastig om snel in te spelen om de nieuwe digitale ontwikkelingen, maar vooral de nieuwe online wensen van adverteerders.
De publieke omroep zal naast bezuinigingen ook minder op sportrechten bieden. Ook zullen populaire programma’s puur gericht op vermaakt in de toekomst niet meer bij de publieke omroepen te zien zijn. Dit zal in de toekomst invloed hebben op de kijkcijfers en zodoende ook op de reclame inkomsten. In het NRC Next interview geeft ze aan dat ze daarom voor een ruimer beleid is: ‘Vóór alle onlinevideo’s van de publieke omroep zouden we een commercial moeten kunnen plaatsen, een pre-roll. Dat kan nog niet overal.’. Ook wil ze op tv-programma’s aanhakende reclame. Iets wat nu nog verboden is. Aangezien de STER geen programma’s mag onderbreken wil ze ook graag langere reclamebloken.
De STER bestaat dit jaar 50 jaar. Ondanks dat veel omroepen het liefst geen reclame op de publieke zender hebben, maakt ze zich geen zorgen over het bestaansrecht van de STER: ‘Wij zijn dus altijd noodzakelijk voor de financiering van het bestel.’, aldus Buurman
Het hele artikel is te lezen in NRC Next.
1 Trackback / Pingback