Vanaf 1 januari zal Ster de reclameruimte op 13 regionale tv-zenders en 13 regionale radiozenders
gaan verkopen voor de nationale adverteerdersmarkt. Ster neemt daarmee de verkoopactiviteiten
over van Omroep Reclame Nederland (ORN).
Voor adverteerders is hiermee een nog groter publiek
via één verkooploket binnen handbereik. Ster is in 1965 opgericht om de reclameruimte op de kanalen van de Nederlandse publieke omroep te verkopen. De Regionale Publieke Omroepen (RPO) maken net als de NPO deel uit van het publieke bestel. Voor Ster is het daarom een logische stap om het gebundelde regionale aanbod aan het
portfolio toe te voegen. ORN is sinds 1992 de landelijke verkooporganisatie van de regionale omroepen.
Regionale zenders als totaalpakket Ster start met het verkopen van regionale tv en radio voor de nationale reclamemarkt. In eerste instantie kunnen organisaties dat alleen als totaalpakket voor radio of tv inkopen; een campagne is
dan in één keer zicht- of hoorbaar in alle regio’s. Wil je al merk reclame bij een specifieke regio
inkopen? Dan kun je net als al het geval was bij de regionale omroep zelf terecht.
De regionale omroepen zien wat er in de samenleving gebeurt, brengen regionaal nieuws en dragen
bij aan een sterkere verbondenheid in de regio. Daarbij zorgt de journalistieke en informatieve content voor een hoge mate van aandacht van luisteraars en kijkers. Naast nieuws hebben ook cultuur en evenementen een prominente plek in het regionale media-aanbod. Denk aan de
Nijmeegse Vierdaagse en carnaval – evenementen die voor merken een interessant umfeld bieden.
Bovendien staan de 13 regionale omroepen samen garant voor een mooi aanvullend bereik; wekelijks trekken de omroepen gemiddeld 4,4 miljoen tv-kijkers en 2,1 radioluisteraars.
Frank Volmer, algemeen bestuurder Ster: “De toevoeging van regionale zenders aan ons aanbod is heel waardevol en tegelijk heel logisch. Het zorgt voor een mooie, natuurlijke mix met de landelijke
zenders en de mogelijkheid om via Ster een nog groter publiek te bereiken.”
Ook voor de Regionale Publieke Omroepen is het goed nieuws. De verwachting is dat Ster vanwege schaalvoordelen tegen lagere kosten een hogere opbrengst kan realiseren, waardoor de RPO meer
kan investeren in programma’s en journalistiek.
Frank Eijken, statutair directeur van ORN, kijkt uit naar deze nieuwe stap: “ORN heeft altijd een bijzondere positie op de nationale reclamemarkt gehad. Echter door externe marktontwikkelingen is onze positie niet meer toekomstbestendig. ORN heeft in Ster een stabiele partner gevonden om onze verkoopactiviteiten voort te zetten. Naast de toevoeging van een enorm bereik, geven ook de
marketing-en saleskracht alsmede de IT-ontwikkelingen bij Ster – zoals de Ster Klantportal – de huidige ORN-klanten veel voordeel. Door onze verkoopactiviteiten nu aan Ster over te dragen wordt deze nationale inkomstenstroom voor de RPO beter gewaarborgd.”
Geef als eerste een reactie