Per 1 januari 2020 ondertitelt Ster alle televisiecommercials. Hiermee levert Ster een bijdrage aan het toegankelijker maken van reclame op tv. Nederland telt naar schatting ongeveer 1,5 miljoen doven en slechthorenden. Bijna de helft van hen maakt wel eens gebruik van teletekstpagina 888, die de ondertiteling van tv-programma’s laat zien. Van hen laat vrijwel iedereen de ondertiteling tussen programma’s door aan staan. Vanaf dit jaar worden alle commercials die aangeboden worden, ondertiteld. ‘We vinden het belangrijk om alles wat op de publieke omroep wordt uitgezonden voor iedereen in Nederland toegankelijk te maken’, aldus directeur van Ster, Frank Volmer. ‘Met het ondertitelen van commercials zetten we hiervoor een grote stap in de goede richting: we bereiken een doelgroep die voorheen reclames minder goed kon volgen.’ Ondertiteling positief ontvangen De reactie op de ondertitelde reclames is positief: ruim de helft (55 procent) van de Nederlanders boven de 18 jaar is zeer positief over de ondertiteling van reclames via teletekst. Doven en slechthorenden zijn nog positiever; van hen reageert twee derde zeer positief. Uit de reacties blijkt dat mensen het fijn vinden dat ze er zelf voor kunnen kiezen om de ondertiteling aan of uit te zetten. |
Nu Loeki de Leeuw nog terug. Ook ondertiteld natuurlijk.