Stijging ‘cable cutters’ door OTT-services

Volgens een nieuw rapport van Telecompaper is de Nederlandse TV-abonnementenmarkt op zijn piek en zal de komende jaren dalen. Volgens Telecompaper analist Kamiel Albrecht zal de verwachte daling vooral komen door cable cutters, waarbij steeds meer consumenten besluiten om geen TV-toestel te kopen of om hun TV-abonnement op te zeggen.

De prognose van Telecompaper op Emerce.nl is dat de aantallen abonnementen tot en met 2021 met gemiddeld 0,9% per jaar dalen. De cijfers laten zien dat in het tweede kwartaal van 2017 de Nederlandse TV-markt is gekrompen met 0,3 procent naar 7,4 miljoen aansluitingen.

Het Media Standaard Survey (MSS) laat echter zien dat, ondanks de daling van de tv-markt, het aantal huishoudens met een TV-toestel stabiel blijft boven de 96%. Het gemiddeld aantal TV-toestellen per huishouden blijft stabiel op 1,6 toestel per huis. In MSS dalen de analoge en digitale kabelabonnementen maar stijgen de digitale OTT-abonnementen.

In de VS wordt al enkele jaren melding gedaan van een aantal huishoudens dat hun TV-abonnement opzegt. Branchevereniging Screenforce verwacht dat in Nederland meer consumenten hun kabelabonnement zullen opzeggen en een abonnement nemen op OTT-services zoals die van NLZiet en Netlflix. Daarnaast is NLziet dit najaar ook begonnen met aanbieden van zowel on demand als lineaire TV content (online live tv).

Bron: Screenforce/ Emerce

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*