In een tijd waarin de samenleving nog nooit zo digitaal is verbonden, heeft analyticsbedrijf Conviva een whitepaper gepubliceerd over de veranderingen van contentconsumptiepatronen bij streaming video.
De analyses zijn uitsluitend gebaseerd op gegevens van in Europa gevestigde uitgevers.
Belangrijkste bevindingen over de impact van COVID-19 in Europa zijn:
• Streaming was in maart stabiel voor Europese uitgevers. Op wereldwijde schaal steeg streaming met meer dan 20% in vergelijking met twee weken eerder. In Amerika steeg de consumptie bijna 27% in dezelfde periode. De algehele stabiliteit in Europa op het gebied van streaming verhult een aantal drastische verschuivingen in consumptiepatronen.
• Contentconsumptie van streams op het gebied van sport is volledig ingestort. Sportcontent in Europa heeft doorgaans een aandeel van 30% in de consumptie van videostreams. Het effect van het stopzetten van sportwedstrijden in Europa is groot. In vergelijking met de laatste week van maart versus de eerste week daalde de consumptie van ‘sportstreams’ met 91%.
• De consumptie van entertainment is gestegen. De consumptie van entertainment is in Europa met 39% gestegen. Met een groter kijkaandeel was dit voldoende om de daling van de sport op te compemseren.
• De consumptie van nieuwsstreams is omhooggeschoten. Omdat kijkers op de hoogte blijven van het laatste nieuws, steeg het nieuws met meer dan 130% en verdrievoudigde het kijkaandeel.
• VOD-consumptie heeft Live ingehaald. Content op aanvraag is met 41% gestegen, terwijl consumptie van live streams met 30% is gedaald.
De gehele whitepaper is gratis bij Conviva op te vragen.
Geef als eerste een reactie