Radio 538 heeft tijdens Missie 538 samen met luisteraars, bedrijven en vrienden van het station €4.278.466 ingezameld voor het Prinses Máxima Centrum. Het bedrag is bestemd voor de realisatie van clean rooms, waarin afweercellen van kinderen worden geprogrammeerd om kanker aan te vallen. Met de opbrengst van Missie 538 kunnen in ieder geval drie clean rooms worden gerealiseerd en wordt een bijdrage geleverd aan de vierde.
Prof. dr. Rob Pieters, lid van de Raad van Bestuur van het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie: “Deze actieweek van Radio 538 voor het Máxima heeft diepe indruk op mij gemaakt. Het is hartverwarmend om mensen uit het hele land betrokken te zien bij Missie 538. Iedereen in ons centrum, zowel ouders en kinderen als medewerkers, is enorm geraakt door de steun en trots op dit prachtige bedrag. De opbrengst draagt bij aan de bouw van clean rooms, waar we celtherapie kunnen maken. Sommige kinderen met leukemie komen hier al voor in aanmerking. Met ons verdere onderzoek gaan we er hard aan werken om deze nieuwe behandeling ook voor kinderen met andere vormen van kanker te ontwikkelen.”
Coco Hermans, Radio Director Radio 538: ‘’Ik ben ontzettend trots, op onze luisteraars, dj’s, vrienden van de zender en alle andere Nederlanders die zich keihard hebben ingezet voor het Prinses Máxima Centrum. Het was een aangrijpende week waarin een lach en traan dicht bij elkaar lagen, met hartverwarmende radio en een waanzinnig eindbedrag als resultaat. Met dit bedrag hebben we ons steentje kunnen bijdragen aan de genezing van kinderen met kanker. Bedankt Nederland, samen hebben we een verschil kunnen maken.”
Nederland massaal in actie voor Missie 538
Nederland heeft zich tijdens Missie 538 vijf dagen lang massaal ingezet voor kinderen met kanker. Zo werden er in totaal bijna duizend acties vanuit het hele land opgestart. Ook werden er in ruil voor donaties, klein of groot, massaal platen aangevraagd.
Ook dit jaar was er weer op zender speciale aandacht voor het veilen van bijzondere items aangeboden door bekende Nederlanders en bedrijven. Veilingmeester Bas Smit bracht elke dag een bezoek aan de studio om live veilingen af te tikken. Zo doneerden luisteraars Nick, Richard en Eline samen €100.000,- voor de naam van Bas zijn schildpad en werd een bedrijfsfeest in The Loft in de A’DAM Toren met optredens van Joel Borelli, Sunnery James & Ryan Marciano en Kris Kross Amsterdam geveild voor €165.000,-.
De dj’s van Radio 538 zaten zelf ook niet stil. Zo keek het team van De 538 Middag maar liefst twaalf uur lang aaneengesloten naar de filmreeks Home Alone. Wietze de Jager van De 538 Ochtend ging voor een sportieve missie en rende een halve marathon van de 538-studio naar het Prinses Máxima Centrum om daar de opbrengst bekend te maken en cheque te overhandigen.
KiKa Korte Broeken Actie
KiKa, als belangrijke financier van onderzoek dat in het Prinses Máxima Centrum plaatsvindt, steunde Missie 538 ook en riep heel Nederland op om deze week de korte broek uit de kast te trekken om zo aandacht te genereren voor kinderkanker en geld op te halen. Onder andere scholen, bedrijven, families en alle collega’s van voor en achter de schermen bij 538 gingen massaal in korte broek de straat op. Het zorgde voor een gigantische opbrengst van maar liefst €637.379,- dat geheel gedoneerd werd aan Missie 538.
Over Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie
Het Prinses Máxima Centrum heeft als missie om ieder kind met kanker te genezen, met optimale kwaliteit van leven. Alle kinderen met kanker in Nederland worden hier behandeld en al het onderzoek naar kinderkanker vindt hier plaats. Daarmee is het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie in Utrecht het grootste kinderkankercentrum van Europa. Ruim 900 zorgprofessionals en 450 onderzoekers werken nauw samen met Nederlandse en internationale ziekenhuizen aan betere behandelingen en nieuwe perspectieven op genezing.
Het geld dat met Missie 538 wordt opgehaald is voor de komst van speciale clean rooms waarin afweercellen van kinderen worden geprogrammeerd om kanker aan te vallen. Deze celtherapie, een vorm van immunotherapie, is een nieuwe behandeling voor kinderen met kanker. Het ruimt kankercellen op en laat gezonde cellen met rust. Het Prinses Máxima Centrum heeft daarvoor een eigen faciliteit met vier clean rooms nodig. De nieuwe behandelmethode kan de overlevingskans van kinderen met kanker vergroten met minder schade op de lange termijn.
Het is het derde jaar dat Radio 538 zich in de dagen voor kerst inzet voor het goede doel. In 2020 maakte de zender zich hard voor De Voedselbank en in 2021 voor twaalf verschillende doelen, waar het Prinses Máxima Centrum er één van was.
Wat een succes, goed gedaan 538, dit gaat verschillen maken voor zieke kinderen!
Volgend jaar samen met Serious request voor een goed doel?
Mijn achter Nichtje van 3 heeft ook mee gedaan met de actie. Ligt heel vaak in het PMC.
Je wil niet weten wat kanker met een kind doet. Een wrakje, en dan een heleboel behandeljngen die ook slopend zijn. Voor de ouders, mn nichtje en haar vriend zenuwslopende on zekerheid. Ben benieuwd hoe het afloopt .
Hoop dat je nichtje met haar bijdrage bijdraagt aan haar eigen mogelijkheden. Heel veel sterkte.
Er is dit jaar door 538 en 3FM samen 6,4 miljoen euro voor kinderen opgehaald. Heel erg fijn. Missie538 sloot direct aan bij de dagelijkse sfeer van de zender. Daarnaast zette het vernieuwde 3fm zich sterk neer. Ook voor mij als luisteraar heel fijn.
in ieder geval meer dan wat de arme linkse geitenwollen sokken bij 3fm serious request bij elkaar hebben gebracht hulde
De 3FM actie haalt wel het NOS Journaal en die van 538 met een groter Bedrag niet.
Of heb ik wat gemist…..
En hoe zou dat nou komen…
Journalistieke corruptie??
Nu het eerlijke antwoord. De NPO geeft natuurlijk voorrang aan nieuws over hun eigen activiteiten en zo heeft RTL Boulevard wel uitgebreid Missie 538 belicht en niets over 3FM Serious Request. Maar de NPO moet toch objectief zijn? Dit is een hele legitieme keuze, vooral als je bedenkt dat 3FM met deze speciale actieweek is begonnen. Toen t helemaal inzakte dacht 538, Wij springen in dat emotie-gat en zo kopieerden ze drie jaar geleden exact het inzamelidee met het draaien van plaatjes voor geld. Deze malicieuze streek had ook dit jaar nieuws kunnen zijn bij de NPO en dan ook dat ze dit ook nog eens tegelijk met 3FM Serious Request doen. Kinderachtig en boosaardig tegelijk. 538 verdient geen lof, maar hoon.
Missie 538 (wie kent die naam?) begon met de voedselbank, vorig jaar stonden twaalf doelen met daaronder al het Prinses Máxima Centrum centraal en en dit jaar was de actie helemaal aan t centrum geweid. Ik voorspel dat ze dit volgend jaar weer zo herhalen omdat in deze tak van rotsport geld hard nodig blijft en wat is er nou mooier dan kinderkanker, zeg nou zelf Ruud, hongerige kindjes in Afrika, kinderen met een beperking, het vergeten kind?
cl Top 2000: Have a little faith in me – John Hiatt – 1132
Laten we het maar niet hebben over wat de publieken allemaal hebben gejat van de commercielen.
Het hele 3 FM is als Hilv 3 gepjkt van Veronica….
Als Serious request nieuws is, is Missie 538 dat ook.
Ook al is het een gestolen idee.
Helaas is de NOS niet onafhankeljjk, zeker als het gaat om omroep zaken.
Als 538 in die periode niets speciaals zou doen zouden ze al hun luisteraars gratis en voor niets weggeven aan andere zenders met Event programmering.
Nu zijn de adverteerders blij, mensen met teveel geld kunnen het bij Bas Smit’s veiling kwijt, 538 heeft haar luisteraars een herkenbaar programma geboden en er is een enorme hoeveelheid geld opgehaald.
Ik begrijp de negativiteit richting Missie538 daarom nog steeds niet.
Weet ik niet maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat iets als Serious Request iets buitengewoons hoeft te doen of ze worden door de hele Pr-ploeg van de npo overal in meegenomen.
Luisteraars konden bij de actie Missie 538 nummers aanvragen tegen betaling. Uit een analyse van de playlist door gebruikers van RadioForum.nl blijkt dat de meest aangevraagde nummers weinig zijn gedraaid. Zo was het meest aangevraagde nummer, ‘Fix You’ van Coldplay, slechts één keer te horen op 538.
Je zult er maar voor betaald hebben tussen al die bedrijven door.
Volgend jaar geen verzoekjes meer doen maar gewoon bedrijven voor schildpadnamen laten betalen. Levert meer op en je belazert je luisteraar in elk geval niet.
Gelukkig was het doel goed, dat dan weer wel.
Als de 5e van Beethoven veel wordt aangevraagd wordt die ook niet gedraaid.
Waarom niet? Er wordt toch voor betaald? Helemaal als het het meest aangevraagde nummer zou zijn. Maar goed, Talpa.
Freekie denkt weer wat te hebben en heeft het weer niet. Wat hij wel heeft is dat hij ergens een kop gelezen heeft. Meer heeft hij niet. Sterkte maat, zou er een goed voornemen van maken als ik jou was.
Ik neem alle schuld op mij ouwe Talpa medewerker! 538 zijn toppers! Geen oplichters!