De kunst is om voor elkaar te krijgen dat journalistiek en wetenschappelijke projecten elkaar kunnen vinden. Ex zegt uit eigen ervaring bij KRO-NCRV te merken dat automatisering nog bepaald niet tot de standaard redactionele werkwijze behoort. “Recent werkte ik mee aan een onderzoek over de vraag met hoeveel asielaanvragen het kabinet rekening houdt. Om het verhaal hard te krijgen moesten we een grote hoeveelheid papieren documenten en foto’s doorspitten”.
“Toen ik voorstelde alles in te scannen en met OCR doorzoekbaar te maken –dan konden we alle bekende prognoses zo uit de documenten vissen– keek de redactie verrast. Direct kwamen er verhalen los over eerder onderzoek waarbij de voltallige redactie, net als in Spotlight, drie dagen de wijsvingerzoekmethode had gehanteerd”.
Media Distillery
Ex zegt verrast te zijn door Media Distillery, een Nederlandse start-up die de laatste techniek in spraakherkenning, tekstherkenning en beeldherkenning combineert om Nederlandse televisie- en radioprogramma’s doorzoekbaar te maken. Handig voor het terugzoeken van fragmenten, ook als je alleen maar een vage indicatie hebt of hoe, wat, waar en wanneer.
“Wat ook veelbelovend is”, zo gaat hij enthousiast verder in zijn bog op svdj.nl , “is de beeldherkenning. Media Distillery is in staat om logo’s en gezichten te herkennen. Een pilot met Media Distillery zal voor KRO-NCRV en voor ons erg leerzaam zijn, meent Ex. Afgelopen maand testten ruim vijftig redactieleden de veelbelovende techniek. (foto You Tube Media Distillery)
https://www.svdj.nl/tag/media-distillery/
Geef als eerste een reactie