Tegenvallende kijkcijfers: werk in uitvoering

Studio Powned (NPO3) wil van de buis en alleen online gaan uitzenden, zei Dominique Weesie afgelopen week. Reden 1 zijn de lage kijkcijfers op televisie terwijl het online wel hoge aantalen hits blijkt te hebben. Reden 2 is dat Weesie zelf niet tevreden is over zijn Studio Powned, het is eigenlijk nog niet echt af. Zoals het nu is, is het nog ‘work in progress’

In september 2010 startte de net opgerichte publieke omroep PowNed met het dagelijks nieuwsprogramma PowNews dat redelijk succesvol was. Maar ineens eind 2014 stopte het. Er moest een wekelijks programma komen met een discussie-element. In januari 2015 startte Studio Powned, en dat is na meer dan een jaar dus nog niet af. Daarom kijken er zo weinig mensen.

Is dat iets nieuws, een tv-format dat zich op televisie nog moet ontwikkelen? Ik merk als tv-kijker dat ik toch wel verwacht dat een productie dat wordt uitgezonden kant en klaar is, net zoals ik een product koop in een brick- of click-shop. Maar toch moet ik mij als tv-kijker wel vergissen, want dit ‘werk in uitvoering op televisie’ kwam ik afgelopen week nog een keer tegen.

Het zondagmiddag magazine Thuis op Zondag (SBS6) blijkt ook nog in ontwikkeling. Een van de presentatoren Dirk Zeelenberg heeft het programma verlaten. Dat de situatie niet houdbaar was, kon je als tv-kijker vanaf de eerste uitzending al zien aankomen. Niet iedereen kan presenteren en met een duo-presentatie moet er ook nog chemie zijn, waarbij je elkaar aanvult en versterkt zodat 1+1 drie wordt, en geen twee (individuen). Als tv-onderzoeker heb ik meer en minder succesvolle duo’s voorbij zien komen achter de schermen, als pre-test, voordat het programma (met een succesvol duo) de buis op ging.
En nu gaat SBS6 op zoek naar een co-presentator, gekozen op basis van het kijkgedrag en twittergedrag van degenen die wel naar Thuis op Zondag kijken. Een voor een worden SBS6 presentatoren opgeroepen een zondagmiddag voor hun rekening te nemen naast presentatrice Kim-Lian van der Meij. En zij zelf steekt haar mening over de nieuwe co-presentator ook niet onder stoelen of banken, gezien haar tweets n.a.v. de uitzendingen afgelopen zondagen.
We zullen het komende tijd meer voorbij zien komen, nieuwe redenen voor tegenvallende kijkcijfers: ‘het ligt aan de doelgroep die online zit en niet op televisie’ en ‘het tv-programma is nog niet uitontwikkeld’. Tot nu toe is het gelukkig een minderheid. Van de meeste tv-programma’s wordt gezegd dat ze kant en klaar zijn als wordt gestart met uitzenden.

Agnes Dijker is werkzaam bij  KlapperCom Consultancy 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*