‘The Radio Project’ bouwt radiostation van de toekomst

De Hilversumse mediabedrijven YPCA, De Radiofabriek en Radiocoach starten onder de naam ‘The Radio Project’ een uniek project, waarbij een groep van 8 tot 10 jongeren de opdracht krijgt om binnen een half jaar te gaan bouwen aan het radiostation van de toekomst. ‘The Radio Project’ heeft als doelstelling om op een unieke manier jong multimedia talent tot ontwikkeling te laten komen. Spreekbuis.nl sprak de initiatiefnemers Lars Schotanus, Jaco Bal (YPCA. De Radiofabriek) en Radiocoach Pierre Papa.

Diverse radiostations hebben grote moeite om jonge doelgroepen te bereiken. De gemiddelde leeftijd van ‘jongerenzender’ 3FM is 40 jaar. Wat gaat er volgens jullie mis?
Jaco Bal: De vraag is natuurlijk of er überhaupt wat mis gaat. Of komen we gewoon in een compleet ander tijdperk waarin jongeren niet meer naar de radio luisteren, zoals wij dat allemaal gewend waren? Maar als je echt iets wil gaan onderzoeken of veranderen, zal het roer ook rigoureus om moeten en zal je risico’s moeten nemen. Dat doen we met The Radio Project! Dat gaat de gevestigde orde nooit doen met alle belangen die op het spel staan.

Naast print, radio en tv zijn er de laatste decennia veel nieuwe media bijgekomen. Hoe belangrijk is radio nog voor de Nederlander?
Jaco Bal: De radio is nog zeer belangrijk en er zal in onze optiek altijd een vorm van radio blijven bestaan! Zo is de radio nog steeds hét medium voor in de auto, maar ook thuis en op het werk. Denk maar eens aan een fabrieksomgeving of een bouwplaats zonder radio. Dat is niet voor te stellen! Maar de vorm van radio en zelfs de terminologie van radio zal nog wezenlijk veranderen. Wat wij al online doen heeft feitelijk niets meer met radio, met zenden of met radiogolven te maken. Het zijn verschillende vormen van audio die online beschikbaar worden gesteld.

Lars, je stamt zelf af van Hans Henricus Schotanus à Steringa Idzerda. Hij heeft veel voor het vak betekend op gebied van radiotechniek. Wat is de huidige vooruitgang op gebied van radiotechniek?
Lars Schotanus: Wat mijn ‘voorvader’ wel had, heb ik niet. Ik ben helemaal niet technisch! Maar als je ziet wat er nu allemaal gebeurt op audiogebied, denk ik dat hij zijn vingers hierbij had zou aflikken. Waar hij vele jaren mee bezig is geweest, kan nu met de huidige techniek zo geregeld worden. We kunnen vanmiddag nog 3 online stations en 6 podcasts in de lucht hebben, als we dat willen. Het gaat allemaal veel laagdrempeliger worden. En als je ziet waar de grote jongens als Google en Apple allemaal mee bezig zijn, dan komt er nog veel meer op ons pad de komende tijd.

Diverse omroepen hebben opleidingstrajecten voor de jeugd. Waarom is ‘The Radio Project’ volgens jullie toch nodig?
Lars Schotanus: The Radio Project gaat veel verder! Onze jongeren beginnen echt met helemaal niets. Ze moeten alles vanaf de grond zelf opbouwen. Het gaat dus om ontdekken, pionieren en ondernemen! Dat is natuurlijk een groot verschil met de huidige opleidingstrajecten, waar jongeren volledig in de watten worden gelegd. Daarnaast lijken alle andere opleidingstrajecten nogal op elkaar en proberen ze elkaar bovendien nog vliegen af te vangen ook. Wij leiden niet op, maar faciliteren. Ze moeten het zelf doen, maar we kunnen ze helpen op alle fronten. Daarnaast gaat het bij ons ook veel meer om multimedia talent en het ondernemende dan ‘alleen’ een goede radioperformance. We leggen het volledige ontwikkelingstraject ook vast op beeld. Dus ook als het mis gaat. Tenslotte zullen wij trots zijn als een jongere uit ons project straks gevraagd wordt door een grote mediapartij. In het huidige radiowereldje is dat nu meer afgunst.

Komend jaar bestaat radio 100 jaar. Hoe kijken jullie zelf naar de toekomst nu Spotify steeds populairder begint te worden?
Jaco Bal: Zoals aangegeven zal er de komende 100 jaar ook nog wel een vorm van audio blijven bestaan. Mensen zullen altijd naar ‘iets’ blijven luisteren. Het kenmerk van radio is natuurlijk wel het verrassende, het spannende en het inspelen op de actualiteit. Dat zal altijd blijven bestaan. Immers, je eigen Spotify lijstjes ken je op een gegeven moment ook wel.

‘The Radio Project’ heeft de ambitie in zich om een compleet nieuw radiostation, mediabedrijf of jongerenmerk te lanceren. Jullie geven aan dat jongeren vanuit een volledig greenfieldmodel starten, zonder te weten hoe dit project gaat eindigen. Wat kunnen de deelnemende jongeren verwachten?
Lars Schotanus: De jongeren kunnen verwachten dat ze een half jaar mee gaan draaien in een uniek project om zich te ontwikkelen en te profileren als multimedia talent. Binnen de groep willen we een mix hebben van performers, social media talenten en meer de ondernemers. Daar zal een deskundige jury zich over buigen. Als het team eenmaal is samengesteld, moeten ze het vooral zelf gaan doen! Wij bieden ze de kaders, maar ze moeten het zelf gaan invullen. Ze mogen bij ons op de redactie van de Radiofabriek komen zitten, maar dat hoeft niet. Willen ze met een bekende DJ om de tafel? Dan bieden wij een ingang, maar ze moeten het zelf gaan regelen. Ze zijn dus volledig vrij om te doen en laten hoe ze het gaan doen. Als ze het maar doen!

Wanneer is ‘The Radio Project’ volgens jullie geslaagd?
Jaco Bal: Als we op 1 januari 2019 een antwoord hebben op de vraag of jongeren nog naar de radio luisteren in 2025 en hoe we, of eigenlijk ‘ze’, dat zouden moeten gaan vormgeven. Daarnaast hopen we dat deze groep jongeren voldoende enthousiasme, lef en ondernemerschap toont, zodat we vanaf 1 januari 2019 kunnen luisteren (of misschien wel kijken, ruiken, voelen, of iets heel anders) naar ‘The Station of a Young Generation’.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*