Tips voor het ontwerpen van sociale netwerken

Een bedrijf runnen zonder sociale netwerken is nu moeilijk. Concurrenten, die actief werken met gebruikers van Facebook, Instagram en andere platforms, zullen u voor zijn. De meeste van deze gebruikers zijn uw klanten, potentiële en huidige. Betrek ze erbij, communiceer, reageer – en u zult uw merk bekender maken, en ook uw bedrijfsprestaties verbeteren. Wij vertellen u waar u moet beginnen: bedenk hoe u een sociaal netwerk ontwerpt en maak er een volwaardige representatie van uw bedrijf van.

Waarvoor hebben bedrijven sociale netwerken nodig?

Het publiek van sociale netwerken is in 2019 wereldwijd ongeveer 3,2 miljard gebruikers.

Het aantal gebruikers is enorm, en daarmee ook het potentieel voor de ontwikkeling van uw bedrijf. Wat kunnen sociale media uw bedrijf opleveren, als u de juiste aanpak hanteert?

1. Controle van de reputatie. Een bedrijfsaccount is de officiële vertegenwoordiger, waarnaar wordt verwezen door de media en publieke figuren. In sociale netwerken kunt u onmiddellijk informatie publiceren, tijdig reageren op gebeurtenissen en risico’s.

2. Uitbreiding van het bereik. In de eerste plaats gaat het om klanten: de opzet van sociale netwerken stelt u in staat een nieuw doelpubliek aan te trekken, maar ook actief samen te werken met vaste klanten, die trouw zijn aan het merk. De kwaliteit van het onderhouden van profielen zal bovendien worden gewaardeerd door investeerders, partners en geldschieters.

3. Feedback. Het is een waardevolle kwaliteit van dergelijke platforms, omdat ze directe communicatie tussen de gebruiker en de merkvertegenwoordiger mogelijk maken. Antwoorden op vragen, beoordelingen, reacties op opmerkingen, communicatie in persoonlijke correspondentie – dit alles maakt het mogelijk om effectieve communicatie tot stand te brengen.

4. Het verhogen van de loyaliteit. Slechts een paar klanten bezoeken uw site dagelijks. Maar de meeste mensen spenderen elke dag tijd op sociale netwerken. Als zij interactie hebben met uw merk, zal het herkenbaarder en bekender worden, en zal het aantal loyale bezoekers toenemen.

5. De groei van het verkeer op de site. Plaats links naar artikelen en productpagina’s van de site in uw profiel. Dit is de manier om het verkeer te verhogen, en dus, het versterken van uw positie in Google organische zoeken.

Hoe ontwerp je een bedrijfspagina op een sociaal netwerk: een checklist

Laten we eens nadenken over hoe je een sociaal netwerk goed ontwerpt. Er zijn enkele universele regels die voor elke site gelden. In de eerste fasen, na de registratie van de bedrijfspagina, moet u zich richten op deze checklist:

– Alle visuele elementen van de account moeten overeenstemmen met het merkboek – de officiële code met regels en normen van de huisstijl. Als er geen merkboek is, moet u ten minste de belangrijkste elementen van tevoren voorbereiden: een logo, bedrijfskleur, slogan en lettertype;

– kant-en-klare afbeeldingen voor profielfoto’s en omslagen (voor Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin). De klassieke en meest correcte beslissing zal zijn om het merklogo op de profielfoto te plaatsen, en USP, product of bedrijfsslogan op de cover;

– sjablonen voor publicatie ontwerp opties. Het branded design van sociale netwerken is de basis voor meer herkenning. Het is noodzakelijk om van tevoren een uniforme stijl te bepalen: van de profielfoto tot de sjablonen voor de posts. U kunt dit snel doen: de Logaster service genereert logo opties, en stelt u vervolgens in staat om deze te downloaden in de vorm van kant-en-klare profielfoto’s, covers, watermerken, etc ..;

– maten van foto’s en afbeeldingen die voldoen aan de eisen van de sociale netwerken. Elk platform heeft zijn eigen normen, en daar moeten we ons aan houden. Je kunt niet overal dezelfde foto uploaden en plaatsen, zonder de juiste voorbereiding;

– moet je materiaal een week of twee op voorhand hebben. Het is zeker niet mogelijk om dringende publicaties op voorhand voor te bereiden. Het is echter mogelijk om onderhoudende, informatieve, en anderen voor te bereiden. Vooraf gemaakte berichten zijn de mogelijkheid om doordacht inhoud te selecteren voor publicatie en fouten als gevolg van haast te voorkomen.

Instagram bedrijfspagina: Ontwerptips

Overweeg de regels van het zakelijk ontwerp van sociale netwerken, en begin met Instagram. De algemene stijl van posts is van primair belang op dit sociale netwerk. Het profiel zal er als een geheel uitzien als u de publicaties in een bepaalde volgorde rangschikt. Hier zijn enkele klassieke opties:

– schaakvolgorde: het maken van palen in twee speciale stijlen of kleuren, en deze afwisselen, zoals op een schaakbord;

– op een rij, verticaal of horizontaal – de plaatsing van hetzelfde type inhoud of afbeeldingen in dezelfde stijl op één rij.

Belangrijk: merkspecialisten moeten 2 of 3 kernkleuren kiezen (of het kleurenschema van het bedrijf als basis nemen), en die gebruiken bij de voorbereiding van beelden. Hetzelfde geldt voor filters: het is beter om foto’s met dezelfde hulpmiddelen te bewerken.

Het is belangrijk om een uniforme stijl voor Instagram-posts te bereiken. Dit hangt af van het merk, het product en de verwachtingen van het publiek. De standaard aanbevelingen zijn: gebruik herhalende hoeken, voeg een speciaal “bedrijfs” element toe aan elke foto, maak sommige posts in de vorm van foto’s.

Facebook bedrijfsprofiel ontwerpen: top 5 tips:

Volg deze regels bij het ontwerpen van een merkpagina op het sociale netwerk Facebook:

1. Hoogwaardige, gedetailleerde omslag. Deze moet in harmonie zijn met de profielfoto, consistent met de huisstijl en kleur, en ook belangrijke informatie bevatten voor het publiek. Tekst en andere gegevens moeten in het midden worden geplaatst, aangezien de omslagafmetingen op desktop- en mobiele schermen verschillend zijn.

2. Een gedenkwaardige profielfoto. Een merk moet zijn logo plaatsen, terwijl een specialist of een blogger een portret als profielfoto kan gebruiken. Een neutrale achtergrond, geen kleine details en lange woorden zijn welkom.

3. “Informatie” sectie. De gebruiker, die geïnteresseerd is in uw pagina, zal deze zeker lezen. Schrijf een korte maar informatieve tekst en vermijd veelgebruikte zinsneden als “professioneel team” of “marktleiders”.

4. Call-to-action knop. Deze wordt onder de cover geplaatst en leidt naar de pagina die erbij hoort of activeert de gewenste functie. Er zijn knoppen om naar de online winkel te gaan, contact op te nemen, de locatie van het kantoor op de kaart op te zoeken, enz.

5. Visuele inhoud. De berichten op Facebook moeten worden aangevuld met infographics, foto’s, afbeeldingen en video’s. Alle publicaties moeten in dezelfde stijl worden gedaan, en er moet een watermerk aan de foto worden toegevoegd: een logo op een transparante achtergrond.

Hoe maak je een bedrijfspagina op LinkedIn?

Een zakelijk profiel op LinkedIn kan worden aangemaakt op basis van een bestaand gebruikersaccount, met echte contacten, een registratieperiode van meer dan 1 week en een bovengemiddeld rendement. Het ontwerp van de website van het sociale netwerk is beknopt: u hoeft alleen de afbeeldingen voor uw profielfoto en de omslag te uploaden. De ontwerpeisen zijn dezelfde als op Facebook. U moet ook met een korte beschrijving van de pagina komen.

Dit sociale netwerk waardeert nuttige en unieke inhoud. Publicaties kunnen en moeten branded zijn: in een speciale stijl, met corporate visual design. Infographics zijn welkom. Het is aan te raden om content ter promotie van merkproducten en -diensten af te wisselen met cognitieve posts, en daarbij afbeeldingen en video’s met merksymbolen toe te voegen.

5 moderne principes voor het ontwerpen van zakelijke accounts op sociale netwerken

Het ontwerp van sociale netwerken kan nu voldoen aan een aantal universele aanbevelingen. Deze zijn geschikt voor verschillende bedrijfsgebieden en verschillende mediaplatforms.

Duidelijke doelstellingen

U moet een bedrijfspagina registreren en onderhouden, beseffend wat het voor het bedrijf zal opleveren. Simpel gezegd, er moet een doel en een strategie zijn. Het doel moet duidelijk, haalbaar en meetbaar zijn. Bijvoorbeeld: “verhoog het klantenbereik met 10% in zes maanden.”

Enkele benadering

De merkpagina moet er heel uitzien: het gaat om het visuele en het tekstuele deel van de inhoud. Publicaties moeten in harmonie zijn met de profielfoto. Afbeeldingen en video’s moeten passen bij de huisstijl.

Waardevolle inhoud

U kunt 100% berichten maken waarin u verklaart “wij zijn het beste bedrijf”, maar wie kan het wat schelen? Het inhoudsplan moet informatieve, publicitaire en entertainmentpublicaties bevatten. De inhoud en de stijl van de posts kunnen worden bepaald door uw publiek te bestuderen: de interesses, de behoeften, de financiële situatie en andere factoren van de mensen.

Alles volgens een plan

Het bijhouden van een bedrijfsprofiel is een goed georganiseerd werk als onderdeel van de algemene marketingstrategie van het bedrijf. In het inhoudsplan is het beter om publicaties een week, een maand of zes maanden van tevoren te plannen.

Uitzonderlijke kwaliteit

“Goedemorgen, abonnees” – deze en soortgelijke berichten “over niets” trekken het publiek niet aan. Er worden elke minuut ongeveer 200 duizend nieuwe berichten gepubliceerd op sociale netwerken. Probeer uw inhoud nuttig te maken en in staat om emoties op te roepen. Dan zult u de verwachte respons krijgen.

Conclusie
U moet een bedrijfspagina net zo doelgericht ontwerpen en onderhouden als u marketingcampagnes organiseert of werkt aan het bereiken van bedrijfsdoelen. Plan uw acties, bied kwaliteitsoplossingen, focus op het publiek, zodat u kunt rekenen op positieve resultaten. 

Titel: Het ontwerpen van sociale netwerken voor het bedrijfsleven – Belangrijkste aanbevelingen

Beschrijving: Hoe je een merkpagina op het sociale netwerk goed ontwerpt: algemene tips en trucs voor Facebook, Instagram en LinkedIn. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*