Toekomst Nederlandse media ligt in België

[Blog door Jarco Kriek] Er staan grote veranderingen in het Nederlandse medialandschap te wachten. Een blauwdruk van hoe dit gerenoveerde landschap eruit gaat zien, kan net over de grens bijvoorbeeld in Baarle-Hertog, Arendonk of de Vlaamse mediastad Antwerpen gezien worden.

De voorgenomen overname van RTL Nederland door DPG Media is slechts het begin van de wijzigingen in het Nederlandse medialandschap. Dit schaakspel is overigens al enige tijd bezig. Naast het publieke NPO Radio 2 is Qmusic de best beluisterde Nederlandse radiozender. En deze zender is in handen van DPG Media, dat met de landelijke nieuwkomer Joe ook Radio 10 van Talpa Network als gouwe ouwe zender van de troon wil stoten. Maar ook andere radiozenders zijn inmiddels in Belgische handen gekomen. 100%NL mag dan wel de focus op Nederlandse muziek leggen, maar is inmiddels 100% BE geworden nadat Mediahuis de zender samen met SLAM! van Radiocorp overnam. En zelfs het oer-Hollandse radiomerk Radio Veronica heeft zijn vlag gewijzigd naar de Belgische. Ook deze radiozender is, evenals Sublime, onderdeel van Mediahuis, die alle radiozenders heeft ondergebracht in de divisie Audiohuis.

Maar radio is televisie niet, hoor ik nu menigeen in gedachten denken. Terug naar de voorgenomen overname van RTL Nederland door DPG Media. Natuurlijk zijn er mensen die hier bedenkingen over hebben. Radio, kranten, tijdschriften en nu mogelijk ook tv-zenders en een streamingdienst onder hetzelfde Belgische moederbedrijf kunnen beangstigend overkomen. Maar is dit ook echt zo? Natuurlijk dient de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nog toestemming voor de overname te verlenen. Het is aan deze toezichthouder om diverse argumenten op een weegschaal te leggen en dan aan het einde te kijken naar welke kant de balans doorslaat. Ik heb geen glazen bol en ik heb geen donkere werkkamer die vol mysterieuze rook is gevuld, dus ik kan niet zeggen of ACM de overname goedkeurt of DPG Media toestemming voor de overname krijgt. Ik verwacht van wel. Immers, als ACM ook deze overname afkeurt, dan is de kans echt heel klein geworden dat RTL Nederland in de komende jaren in andere handen komt. En dat RTL Group tegen een goed bedrag van de Nederlandse tak afscheid wil nemen, kan nu toch wel met enige zekerheid gesteld worden.

En de volgende overname is onderhuids zich al een beetje aan het ontwikkelen. Dat John de Mol een koper voor Talpa Network zoekt, is na de flirt met RTL Nederland wel duidelijk. En daar komt het Belgische blauwdruk weer om de hoek kijken. Daar heeft Telenet de televisiezenders van SBS Belgium overgenomen en tot het eigen merk Play omgedoopt. Telenet is eigendom van Liberty Global. En dat bedrijf is dan weer voor de helft eigenaar van VodafoneZiggo, waar dan weer het kabelbedrijf Ziggo onder valt. Ziggo heeft het moeilijk op de Nederlandse markt. Het netwerk voldoet, maar is technisch ondergeschikt aan glasvezel dat door concurrenten als KPN, Odido en Delta is omarmd. De laatstgenoemde providers verdienen geld niet alleen met de verkoop van diensten, maar ook door het openstellen van hun netwerken voor andere bedrijven. De markt verandert immers snel. De transitie van lineair naar online heeft ook Nederland bereikt. VodafoneZiggo houdt het netwerk van Ziggo al jaren potdicht. En heeft met deze houding de slag met glasvezel niet alleen kwalitatief, maar ook op wholesale niveau verloren.

Maar met content is Ziggo sterk. Uitzendrechten van de belangrijkste Europese voetbalcompetities – binnenkort ook alle UEFA competities voor clubteams – zijn al in handen van VodafoneZiggo, dat deze voor het eigen sportmerk Ziggo Sport gebruikt. En wellicht komt daar volgend jaar Formule 1 bij. Maar er zijn nog meer kanskaarten voor VodafoneZiggo. Net als het Belgische zusje Telenet kan VodafoneZiggo (lees Liberty Global) zich nog meer als contentprovider profileren. Door geheel of gedeeltelijk Talpa Network over te nemen. In dat geval heeft VodafoneZiggo niet alleen een kabelbedrijf en sportbetaalzender, maar ook vier televisiezenders en drie radiozenders in bezit. Waar KPN en consorten als vervanging voor de mindere verkoop van tv-abonnementen geld kunnen verdienen met wholesale van de netwerken, kan VodafoneZiggo het met content proberen te doen. Net als Telenet in België.

En ook hierbij geldt natuurlijk weer dat het weegschaaltje van ACM in de juiste goedkeuringsstand moet vallen. Maar als ACM de overname van RTL Nederland goedkeurt, dan is de weg vrij om deze Belgische blauwdrukdroom werkelijkheid te laten worden.

5 Comments

  1. En . . . . lui van de Telegraaf, die meer en meer, nodig op TV moeten. Het wordt wel allemaal een beetje duister en ondoorzichtig.

  2. De toekomst van de Nederlandse media, u zult bedoelen van legacy media over de hele wereld ligt bij sociale media. Het nieuws dat ik bij legacy media zie, is al veel eerder te zien op social media met name X. Tevens vind ik social media objectiever.
    Een voorbeeld: demonstratie in Rusland wordt door legacy media gebracht als opstand tegen Putin.
    Er is al een week een patstelling tussen de staat Texas en de Amerikaanse regering betreffende de grens met Mexico. Meer staten steunen Texas. Niks hierover op legacy media in Nederland
    I rest my case

  3. En RTL was vroeger Luxemburgs en Duits… Geen haan die er toen naar kraaide. Wel vreemd dat Talpa Media zelf nooit iets in België heeft geprobeerd. Ze hebben wel ooit heel even 4FM (nu Joe) in handen gehad, maar ze lieten DPG gewoon groeien. Hadden SBS Belgium kunnen overnemen, maar lieten het aan Liberty Global. Onbegrijpelijk…

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*