Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius gaan vanaf heden het ambitieuze en wereldwijd unieke
crossmediale onderzoek naar een volgende fase brengen en een organisatie vormgeven die past bij
de langetermijnambities van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
Ton Schoonderbeek brengt meer dan 35 jaar ervaring in nationale en internationale reclame en media
mee. Hij was meest recent actief als Global Chief People Officer bij mediabureau Mindshare en als
Chairman Mindshare Nederland. Hij maakte ook onderdeel uit van het GroupM Global People Team.
Als bestuurslid is Ton actief betrokken geweest bij VEA, MWG, SUMMO, SIRE en sinds april dit jaar bij
de Reclame Code Commissie. Ton is enthousiast over de grote ambities die bij zijn nieuwe rol als
Algemeen Directeur NMO horen: “Ik kan me de eerste gesprekken over wat nu het Nationaal Media
Onderzoek is nog goed herinneren; iets wat toen een brug te ver leek. Het was nog nergens ter wereld
gelukt. Kortom, een stoere en indrukwekkende ambitie waar nu daadwerkelijk sinds de lancering van
het concept in 2021 aan wordt gewerkt en waar de eerste successen nu zichtbaar worden. Het voelt
als een privilege om samen met Patricia en alle teams en stakeholders, NMO naar een volgende fase
te brengen en om daadwerkelijk commercieel inzetbaar te maken voor de gehele industrie; van
content creators tot media investment teams en van planners tot marketeers.”
Patricia Sonius komt van Ster waar zij meer dan vier jaar Research & Development Manager was.
Daarvoor werkte zij jarenlang voor nationale en internationale klanten bij het snelgroeiende InSites
Consulting. Sinds 2019 was zij bestuurslid van Audify en het Nationaal Luister Onderzoek. Patricia kijkt
ernaar uit om, met haar meer dan 10 jaar ervaring in het vak, als Directeur Onderzoek NMO een
waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan de verdere opbouw van NMO en de vele innovaties die
daarmee samenhangen. Patricia zegt hierover: “Het Nationaal Media Onderzoek staat in de
startblokken en iets wat onmogelijk leek wordt nu werkelijkheid: het grootste, meest innovatieve
onderzoek dat continu het mediagedrag van de Nederlandse bevolking in kaart brengt. Als
onderzoeker in hart en nieren voel ik mij vereerd om samen met Ton verder te bouwen aan wat de JIC’s
en VINEX zijn gestart. We gaan bedrijven echt in staat te stellen om campagnes en content optimaal
en impactvol te plannen door tijdig inzicht te geven in het volledige crossmediale mediagebruik van de
Nederlander.”
Wat een absurde foto. Waarom zou je met je rug en billen naar de camera gaan staan? 😄