De Top 40, die wekelijks bij Qmusic te horen is, is het best beluisterde radioprogramma van de vrijdagmiddag. Met trots heeft de Stichting Nederlandse Top 40 deze dinsdag naar de nieuwste luistercijfers gekeken.
In de luistercijfers over maart en april van dit jaar is Qmusic voor het eerst in haar bestaan marktleider in de doelgroep 20-49 jaar geworden met een marktaandeel van 16,4%. “Een fantastische prestatie”, zo bestempelt Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40, de nieuwste cijfers.
Qmusic wist de Top 40, de langst lopende hitlijst van Nederland, vorig jaar binnen te halen nadat het 26 jaar lang bij Radio 538 te horen was. “Als je een relevante rol in de doelgroep van 20 tot 49 jaar wil spelen dan zijn hits cruciaal. De Top 40 en hitradio hebben altijd bij elkaar gehoord”, zo stelt Erik. “De Top 40 werd in 1965 geboren bij de toenmalige zeezender Radio Veronica. Ook in het publieke bestel wist Veronica dat marktleiderschap te behouden. De Top 40 lag daarna aan de basis van het succes van Radio 538 die daar op haar beurt ook marktleider mee is geworden. De geschiedenis herhaalt zich, na bijna anderhalf jaar, nu bij Qmusic. De Top 40 is een schakel in het succes; het complete team, voor en achter de schermen, heeft zich hier keihard voor ingezet.”
De Top 40 is het best beluisterde programma van de vrijdagmiddag. Ten opzichte van een jaar eerder is het marktaandeel in de doelgroep van 20 tot 49 jaar zelfs met bijna 19 procent gegroeid naar 18,2%. “Het grootste deel van Nederland kiest voor het afsluiten van de week op Qmusic met de 40 populairste hits van ons land”, aldus Erik de Zwart.
En hier verteld Willem van Kooten, de bedenker van de Top 40, alles over het begin. (klik op de luidspreker links).
http://www.norderney192.nl/historie_1965_1.html
@Juul Super leuk!
Domme fout van Talpa/538 om de TOP40 te laten gaan!
Als de Top 40 wat breder gaat meten gaan de luistercijfers nog meer omhoog