De een z’n dood is de ander z’n brood. Ook op het Hilversumse Media Park, zo lijkt het. De Media Academie heeft haar deuren net gesloten. Maar nieuwkomer Trainersburo heeft het drukker dan ooit, met vaktrainingen op maat en hoogwaardige e-learningcursussen voor mediamakers. Toch heeft het een weinig met het ander te maken, denkt oprichter en eigenaar Katinka Wals van het Trainersburo. “De Media Academie was een instituut, hier in Hilversum, en het is altijd jammer als zoiets verloren gaat. Dat meen ik echt.”
Wals (51) opende 2 jaar geleden haar Trainersburo in Lab 24, broedplaats voor startups op het Joop van den Endeplein, in het hart van het Hilversumse Media Park. Let wel, Trainersburo, geen Trainingsburo. “Het gaat om de trainers,” zegt Wals. “Zonder een goeie trainer is een training niet veel waard. Denk maar eens terug aan die tijd op de middelbare school. Als je een geweldige geschiedenisleraar had vond je geschiedenis een prachtig vak. Zo simpel is het, ook als je professionals traint. Een bevlogen trainer die met passie over het vak vertelt, dat blijft hangen. Dat is leren met plezier. Daarom heet mijn bedrijf het Trainersburo. Zij zijn het kapitaal.”
Overigens, geen eigen kapitaal. Wals kan putten uit een groot netwerk van gespecialiseerde trainers, die geen van allen in dienst zijn bij het Trainersburo. Wals: ”Nee, een groot pand en veel mensen in dienst, dat is niet meer zo van deze tijd. We zijn de schakel tussen mediabedrijven en trainers. Mijn collega en ik hebben bij elkaar meer dan vijftig jaar ervaring in programmamaken en journalistiek en met die kennis maken we elke training precies op maat.”
De opdrachtgever speelt een belangrijke rol in het ontwerp van elke training. Wals: “Toen ik begon bood ik standaardtrainingen aan, maar omroepen wilden altijd een beetje meer van dit en een beetje minder van dat. Dus leek het me slimmer om bij nul te beginnen. Bijvoorbeeld door eerst stevig met een eindredacteur in gesprek te gaan. Waar zit het probleem? Wat heeft de redactie nodig, waar wil je naar toe? Als je die vragen kan beantwoorden met de juiste training en de juiste trainer, dan geeft dat een kick. Dáár zit ook echt de kracht van Trainersburo. Wij kennen dat hele mediaproces door en door, omdat we regelmatig zelf met onze poten in het bluswater staan. We spreken dezelfde taal.”
Liefde voor trainen
Wals heeft zelf ooit een jaar bij de Stichting Media Academie gewerkt als hoofd van het productiebureau. Daar leerde ze de mooie kanten van het trainersvak kennen, nadat ze eerder haar sporen had verdiend als programmamaker bij, voornamelijk, publieke omroepen. Als onafhankelijk producent maakte ze ook tv-producties voor de omroep en voor grote externe opdrachtgevers als ministeries en NGO’s.
“Bij de Media Academie heb ik zelf een trainerscursus gevolgd bij de legendarische Jan Vink, die nu nog altijd voor Trainersburo werkt. Daar is de liefde voor het trainersvak geboren. Ik heb veel trainingen gegeven, van productie tot storytelling. Maar wel allemaal mediagerelateerd. En dat is nog zo. Alles wat we doen heeft met media te maken. Ook de soft skills, zoals leidinggeven zonder strepen, of het voeren van eindejaarsgesprekken. Allemaal toegesneden op de mediawereld. Zo hou je voeling met je oude vak en blijf je zelf ook up to date.”
Die kennis van media en training komt ook samen in een andere en heel succesvolle activiteit van Trainersburo: de ontwikkeling van nieuwe e-learningcursussen. E-learnings zijn trainingen via internet, waarbij iedere les bestaat uit een filmpje waarin de docent iets uitlegt, aanvullende informatie in beeld of tekst, plus een aantal kennisvragen of oefeningen.
Sprekende koppen
E-learnings zijn de laatste jaren erg populair, omdat ze voor cursisten heel betaalbaar zijn en individueel, in eigen tempo en in eigen huis kunnen worden gevolgd. Daarom worden er ook veel gemaakt. Maar volgens Wals is de kwaliteit vaak bedroevend: “Er zijn ontzettend veel e-learnings die er niet uitzien. Met sprekende koppen die voor een grauwe muur hun lesje staan af te wauwelen. Vreselijk! Wat moet je daarmee, als cursist? Wat wij hier doen is optimaal gebruik maken van het medium. Wij maken e-learnings met een hoge productie-value. Dat ziet er professioneel uit, dat zit onderwijskundig goed in elkaar en dat is gewoon leuk om te doen, als cursist. En daar gaat het natuurlijk om.”
In opdracht van de NLPO ontwikkelde Trainersburo onlangs een zesdelige e-learning journalistieke basisvaardigheden, bestemd voor de duizenden vrijwilligers van lokale omroepen in Nederland. Nieuwe titels als ‘Auteursrecht’ en ‘Lokale politieke verslaggeving’ zijn in de maak. Op de eigen Online Academy van Trainersburo staan succesvolle eerdere e-learnings over het maken van een online item en het werken met geluid en muziek bij beeld. Wals: “Wat we met e-learning hebben gedaan, daar ben ik echt trots op. Daar zijn we goed in, al zeg ik het zelf. En dat is ook niet zo gek. In e-learning komen mijn twee liefdes elkaar tegen: programmamaken en trainen. Veel leuker wordt het niet!”
Ambitieuze plannen
De plannen voor nieuwe e-learnings zijn ambitieus. Ook voor doelgroepen buiten de mediasector. “Voor een vakbond zijn we nu bezig met een e-learning over ‘hoe zit je pensioen in elkaar’. Dat werkt natuurlijk beter dan een folder. En een groot tuinbouwbedrijf in het Westland met veel buitenlandse werknemers wilde ook een e-learning. Niet alleen over hoe-pluk-je-een-tomaat, maar ook over hoe mensen met elkaar omgaan in dat bedrijf, en in dit land. Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van eigen mediakanalen. Kijk maar naar Albert Heijn. E-learning is ideaal voor hun medewerkers. Dus we kijken veel verder dan deze vierkante kilometer hier in Hilversum.”
Terug naar het begin: het omvallen van de Media Academie. Rinkelt de telefoon nu vaker bij het Trainersburo? Wals: “Nou, dat valt wel mee hoor. Hun sterke kant was het trainen van vaardigheden als leidinggeven, gesprekken voeren, de soft skills zeg maar. Daar zie ik de vraag wel toenemen en daar kunnen wij goed op inspringen. Maar echt vakinhoudelijke trainingen werden door de omroepen al steeds vaker bij andere aanbieders ingekocht, zoals het Trainersburo. Dus dat verandert niet. Maar eerlijk is eerlijk, voor ons is het natuurlijk niet slecht als een concurrent ermee ophoudt.”
Wordt het Trainersburo net zo groot als de Media Academie ooit was? Wals: “Nee zeg, we blijven lean & mean, dan kan je ook veel beter inspelen op veranderingen. Maar ik ben ook wel een zakelijke opportunist. Veel dingen die op mijn pad komen vind ik leuk. Zo heb ik net met een collega van vroeger een productiehuis opgericht: Two of the guys. Met dat bedrijf maken we video- en tv-producties. Maar Two of the guys doet ook de productie voor de e-learnings, dus alles grijpt in elkaar. En waar het ophoudt, we zien het wel. Lynda.com is een mooi voorbeeld. Die zijn wel héél erg veel groter dan wij, maar hoop doet leven.”
Geef als eerste een reactie