
Beeld & Geluid bouwt aan een portal, waarop grote delen van de collectie van de publieke omroep online toegankelijk zullen worden voor het Nederlandse publiek. Het gaat om honderdduizenden programma’s die zijn gemaakt tussen 1920-2020. Vanaf het voorjaar 2026 kunnen bezoekers op zoek gaan naar hun favoriete programma’s en deze gratis online bekijken en beluisteren. Digitaal bureau Triple won de Europese aanbesteding en gaat de portal bouwen.
Beeld & Geluid kreeg in 2023 de opdracht van het ministerie van OCW om de deuren van zijn audiovisuele archief te openen voor een breed publiek door een online portal te bouwen, waarop o.a. een grote selectie van materiaal uit het omroeparchief te zien is. Alle Nederlanders kunnen straks eenvoudig op zoek gaan naar hun favoriete programma’s of verrast worden met voorgestelde content. Op de portal kunnen radio- en tv-programma’s gratis en reclamevrij bekeken en beluisterd worden. De aangeboden programma’s gaan verder terug in de tijd dan bijvoorbeeld de content die op NPO Start/Plus te zien is.
“We kijken ernaar uit om samen met Beeld & Geluid een platform te ontwikkelen dat het rijke audiovisuele erfgoed van Nederland toegankelijk maakt voor iedereen. Dit is voor ons een geweldige samenwerking, waarbij we onze technologische expertise langdurig zullen inzetten zetten om verleden en toekomst te verbinden. We zijn ontzettend trots dat we hieraan kunnen bijdragen.”
Lennart van Wijk, Managing Director Cloud Solutions Triple.
“We zijn ongelooflijk blij dat een gerenommeerd bureau als Triple samen met ons een online portal bouwt, waarbinnen bezoekers kunnen grasduinen door honderdduizenden radio- en televisieprogramma’s. Zo wordt ons geheugen van Nederland in beeld en geluid toegankelijk voor iedereen. Het openstellen van ons archief voor alle Nederlanders was een langgekoesterde droom die nu werkelijkheid wordt.”
Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld & Geluid
Triple heeft meer dan 25 jaar ervaring in mediatechnologie en ondersteunt mediabedrijven bij het realiseren van groei door middel van innovatie. Van concept tot lancering ontwikkelt Triple digitale oplossingen op maat die direct zorgen voor impact. Het ervaren team van Triple werkt samen met mediabedrijven die het verschil willen maken. Triple is onderdeel van Hypersolid, een wereldwijd technologie- en brand experience-bedrijf, dat is ontstaan uit de fusie van Triple, code d’azur, Wonderland en Connect2Crowd. Samen helpen ze ambitieuze merken zoals VodafoneZiggo, Polestar, Qmusic en citizenM om op grote schaal impact te maken.
Foto: Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld & Geluid en Schalk Stalman, CEO Triple, part of Hypersolid ondertekenen het samenwerkingscontract
Moet toch gelijk weer denken aan MultiLul – Creative and advertising media and communication consultants agency. Als je die triple beschrijving leest. Heb in ieder geval mn bingokaart gelijk vol.
Ik ben benieuwd hoe het met de toegankelijkheid zit?
Maar ik bedoel voor mensen met een visuele handicap.
Groeten van Erik vd Leest