Trouw start met voorgelezen artikelen

Dagblad Trouw is deze week gestart met het voorlezen van van de beste artikelen uit de krant van vandaag.

Trouw is niet het eerste partij, die gebruik maakt van ingesproken nieuwsartikelen. Blendle startte er al eerder mee en laat dagelijks een handvol artikelen inspreken. Harvard Business Review (HBR), The Economist, The New Yorker en The Atlantic behoren tot de tijdschriften die nu een toenemend aantal ingesproken artikelen aanbieden. Sommigen maken de audioverhalen zelf en anderen wenden zich tot samenwerkingen met andere partijen, die via abonnementen nieuwe inkomsten genereren, maar ook nieuwe doelgroepen bereiken. Ook wordt regelmatig door uitgevers de text-to-speech spraaktechnologie ingezet, waarbij online artikelen automatisch omgezet kunnen worden naar spraak.

In 2016 deed het Deense online tijdschrift Zetland een enquête onder haar lezers. Hieruit bleek dat veel lezers naast tekst ook graag de artikelen in audio wilden consumeren. Al snel ging Zetland haar verslaggevers de verhalen in een microfoon laten voorlezen. Het eerste audio-artikel ging online in het najaar van 2016.

In eerste instantie bood Zetland twee audioverhalen per week aan. Mensen luisterden daar ook naar.  Door het succes maken Zetland-verslaggevers vanaf 2017 van elk verhaal dat ze schrijven een audio-bericht. Nu, wanneer de 14.000 abonnees van het tijdschrift de Zetland-app openen, krijgen ze elke dag een soort afspeellijst, beginnend met een conversatie-podcast en verhalende artikelen. ‘Ze openen de app ’s ochtends en ze drukken gewoon op play ‘, zegt Hakon Mosbech (mede-oprichter van Zetland).

De audio-artikelen van Zetland hebben één stem, geen extern geluid en geen muzikale begeleiding, waardoor de vorm dichter bij audioboeken staat dan bij podcasts. In een tijdperk waarin veel podcasts dramatische verhalen vertellen en geavanceerde audio bieden, brengen deze gesproken artikelen misschien niet de meest robuuste luisterervaring, maar ze bieden wel een vorm die handig is voor luisteraars en voor het tijdschrift. De audio-artikelen zijn er voor de doelgroep, die het te druk hebben om te lezen, maar wel willen weten wat het nieuws is.

Mosbech ziet de audio-artikelen niet als vervanging voor podcasts. En hij ziet ze ook niet als een vervanging voor tekst. Ze vullen eerder beide platforms aan en geven het publiek iets dat ze willen. En Zetland heeft ontdekt dat het luisterend publiek een loyaal publiek is. Voorafgaand aan het audio-experiment zeiden vertrekkende leden dat ze niet genoeg verhalen lazen om geabonneerd te blijven. “Maar wanneer mensen ons via audio gaan consumeren, gebruiken ze ons meer en gebruiken ze ons op een stabielere manier”, zegt Mosbech. 

Het succes van podcasts heeft aangetoond dat audiojournalistiek,  een aanzienlijk publiek heeft, redactioneel prestige ( de eerste audio Pulitzer wordt dit vorig jaar toegekend ) en – via podcastadvertenties of abonnementen op audio-apps – een potentiële inkomstenstroom omvat. 

Voorbeeld van een ingesproken Trouw-artikel:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*