Nederlanders geven aan vaak iets nieuws te leren van TV programma’s, het beïnvloedt het denken meer dan andere media, en men onderneemt vaak actie naar aanleiding van TV reclame of tijdens het TV kijken. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Deloitte, SPOT en GfK.
Deloitte, SPOT en GfK legden 1.025 respondenten van 13 jaar en ouder de volgende stellingen voor:
‘Televisie kan de manier waarop mensen denken meer beïnvloeden dan andere media’: 66% was het hiermee eens
‘Ik leer vaak iets nieuws van TV programma’s’: 60% was hiermee eens
58% van de 65+ ‘ers maakt zich zorgen over de negatieve effecten van tv-programma’s van tegenwoordig.Van 13 – 17 jarigen maakt slechts 21% zich hier zorgen over.
TV kijken blijkt ook aan te zetten tot kopen van producten, met anderen over de TV reclame praten, de website bezoeken, of het product googelen.
Ruim een kwart van alle Nederlanders, 26%, antwoordt dat zij de afgelopen 12 maanden actie ondernomen hebben naar aanleiding van TV reclame. Voor 18-34 jarigen is dit percentage zelfs 36%.
We kijken niet alleen TV, maar we zijn ook vaak bezig met allerlei activiteiten tijdens het TV kijken.
Zo praten we met elkaar en telefoneren, maar we zoeken ook op internet naar informatie.
34% van de ondervraagden gaf in het onderzoek aan via internet -social media- te communiceren over het TV programma waar ze naar kijken. Als reden gaf men op dat dit het TV kijken leuker maakt. De ondervraagden zeggen dat het TV kijken hierdoor ook meer een gemeenschappelijke ervaring wordt.
De onderzoeksresultaten zijn in de vorm van een infographic op de website van SPOT gepubliceerd
Geef als eerste een reactie