Rene Rechtman (directeur van Disney’s multichannel network Maker Studios) gaf onlangs in een Business Insider-interview aan dat hij geen toekomst meer zien voor de tv. Rechtman: ‘Binnen tien jaar verwacht ik niet dat er iemand onder de 50 nog naar lineaire televisie kijkt.’
Maker Studios is het grootste contentnetwerk op Youtube met meer dan 11 miljard views per maand. Met populaire Youtube-kanalen zoals PewDiePie, Epic Rap Battles of History en SHAYTARDS weet het bedrijf 650 miljoen millenials (18-34 jarigen) als abonnee aan zich weten te binden.
Volgens Rechtman heeft Disney het contentnetwerk Maker gekocht, omdat zij zien dat de contentconsumptie onder de jeugd drastisch is veranderd. Rechtman: ‘Televisie zal niet morgen ophouden te bestaan zoals wij het kennen, maar over 10 jaar? Ik denk niet dat iemand onder de vijftig nog naar lineaire televisie zal kijken.’
Volgens Rechtman zijn er straks drie vormen van tv: Advertising-gedreven VOD-platformen zoals YouTube abonnement VOD-platformen zoals Netflix enn het bekijken van films en series via micropayments.
‘Waarschijnlijk kijken we dit op de televisie, maar niet meer op non-linear. Het blijft immers en mooie ervaring om dit op een groot scherm te kijken, maar wel wanneer het de kijker uitkomt.’ Hij gaf als voorbeeld aan dat zijn kinderen graag naar wildlife programma’s kijken, maar zij niet een gehele 50 minuten durende aflevering kijken. Daarvoor in de plaats zoeken ze de serie via Youtube op en kijken zij naar de hoogtepunten via 20 seconden durende fragmenten.
Geef als eerste een reactie