De TV-spotmarkt is in het derde kwartaal uitgekomen op € 146 miljoen. Na een daling in 2017 is dit het derde kwartaal met een stijgende omzet van tv-reclame. Dit blijkt uit cijfers van Telmar en Stichting KijkOnderzoek.
De TV-spotmarkt laat in heel 2018 een stijging zien. Met een stijging van 2,3% komt de netto omzet – na aftrek van bureaucommissie – uit op € 146 miljoen. Niet alleen de omzet, maar ook het aantal adverteerders stijgt. Vooral door laagdrempeligere advertentiemogelijkheden is het aantal TV-adverteerders met 5% gestegen.
De bestedingen in de Online video-spotmarkt laten zelfs voor het vierde kwartaal op rij een double digit groei zien. Met een bestedingsniveau van € 6,4 miljoen is de Online Video-spotmarkt gestegen met maar liefst 18,4%. Sinds de start van de online video rapportage zijn de bestedingen in een derde kwartaal nog nooit zo hoog geweest. De bestedingen in de Online Video-spotmarkt betreffen zowel campagnes op de eigen platforms van de Screenforce broadcasters als campagnes op hun eigen YouTube-kanalen.
In het derde kwartaal van 2018 hebben in totaal 671 adverteerders TV-spotcampagnes ingezet. Dit is 5% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2017. Met elkaar hebben de adverteerders voor 940 merken geadverteerd op TV. In de basisdoelgroep 20-54-jarigen zijn 291176 GRP’s gerealiseerd. Dit is 7% minder dan in 2017.
Ton Rozestraten (voorzitter Screenforce) “De stijging in de TV-spotmarkt voor het derde kwartaal op rij laat zien dat adverteerders de effectiviteit en bereik van televisie weten te waarderen en hiervoor ook budgetten vrijmaken. Dat betekent niet dat wij onze ogen sluiten voor de uitdagingen waar we als TV-broadcasters voor staan. Die gaan we vol aan, gesteund door het vertrouwen dat wij van adverteerders hebben gekregen in de afgelopen kwartalen.”
De netto bestedingscijfers die Screenforce publiceert zijn na aftrek van bureaucommissie.
Geef als eerste een reactie