Uitgevers hebben succes met audio-artikelen

Hoe Harvard Business Review, The New Yorker, Zetland en The Economist audio gebruiken om bereik en retentie te vergroten.

In het voorjaar van 2016 deed het Deense online tijdschrift Zetland een enquête onder haar lezers. Hieruit bleek dat veel lezers naast tekst ook graag de artikelen in audio wilden consumeren.

Al snel ging Zetland haar verslaggevers de verhalen in een microfoon laten voorlezen. Het eerste audio-artikel ging online in het najaar van 2016.

In eerste instantie bood Zetland twee audioverhalen per week aan. Mensen luisterden daar ook naar.  Door het succes maken Zetland-verslaggevers vanaf 2017 van elk verhaal dat ze schrijven een audio-bericht. Nu, wanneer de 14.000 abonnees van het tijdschrift de Zetland-app openen, krijgen ze elke dag een soort afspeellijst, beginnend met een conversatie-podcast en verhalende artikelen. ‘Ze openen de app ’s ochtends en ze drukken gewoon op play ‘, zegt Hakon Mosbech (mede-oprichter van Zetland).

De audio-artikelen van Zetland hebben één stem, geen extern geluid en geen muzikale begeleiding, waardoor de vorm dichter bij audioboeken staat dan bij podcasts. In een tijdperk waarin veel podcasts dramatische verhalen vertellen en geavanceerde audio bieden, brengen deze gesproken artikelen misschien niet de meest robuuste luisterervaring, maar ze bieden wel een vorm die handig is voor luisteraars en voor het tijdschrift. De audio-artikelen zijn er voor de doelgroep, die het te druk hebben om te lezen, maar wel willen weten wat het nieuws is.

Mosbech ziet de audio-artikelen niet als vervanging voor podcasts. En hij ziet ze ook niet als een vervanging voor tekst. Ze vullen eerder beide platforms aan en geven het publiek iets dat ze willen. En Zetland heeft ontdekt dat het luisterend publiek een loyaal publiek is. Voorafgaand aan het audio-experiment zeiden vertrekkende leden dat ze niet genoeg verhalen lazen om geabonneerd te blijven. “Maar wanneer mensen ons via audio gaan consumeren, gebruiken ze ons meer en gebruiken ze ons op een stabielere manier”, zegt Mosbech. Het gemiddelde voltooiingspercentage voor een audioverhaal is maar liefst 90%.

Het succes van podcasts heeft aangetoond dat audiojournalistiek, , een aanzienlijk publiek heeft , redactioneel prestige ( de eerste audio Pulitzer wordt dit jaar toegekend ) en – via podcastadvertenties of abonnementen op audio-apps – een potentiële inkomstenstroom omvat. 

Harvard Business Review (HBR), The Economist, The New Yorker en The Atlantic behoren tot de tijdschriften die nu een toenemend aantal ingesproken artikelen aanbieden. Sommigen maken de audioverhalen zelf en anderen wenden zich tot samenwerkingen met andere partijen, die via abonnementen nieuwe inkomsten genereren, maar ook nieuwe doelgroepen bereiken.

Alleen al in de VS is het aantal mensen dat naar gesproken audio luistert de afgelopen vijf jaar met een vijfde gestegen; het is daar nu een dagelijkse gewoonte voor 121 miljoen mensen (het luisteren naar muziek is ondertussen met 5% afgenomen). Dat is nog steeds ver onder het aantal mensen dat elke dag online tekst leest, maar uitgevers die audio-artikelen aanbieden, vinden dat luisteraars diepte waarderen met audiojournalistiek en, net als bij Zetland, langer zullen luisteren dan ze lezen.

Terwijl uitgevers nadenken in welke vormen zij hun artikelen kunnen distribueren,  denken ze ook steeds vaker na over hoe deze verhalen zijn geschreven. Over de verhalen voor het online dagblad Zetland zegt Mosbech dat het schrijven “een beetje korter is geworden, op het gebied van zinnen en misschien ook de algemene lengte van artikelen,”. Dit als reactie op het succes van de audio-artikelen. Er wordt ook gekeken over audio eerder in het redactionele proces kunnen komen, in plaats van aan het einde wanneer de artikelen al gereed zijn.

In Nederland is Blendle in 2018 gestart met het inspreken van een select aantal artikelen. Tegenwoordig zijn zo’n zeven artikelen per dag ook in audio beschikbaar. Vorige maand lanceerde de Hilversumse techstartup XS2RADIO haar dienst om nieuwswebsites automatisch om te zetten in een radiostream inclusief audiovormgeving.  

Bron: Niemans Report

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*