Uniek lichtplan ‘De Frequentie’ moet Mediastad Hilversum op de kaart zetten

Het is een ingewikkeld project en daarom liep het mede door de covid-crisis enige vertraging op, maar met de aanstelling door Stadsfonds Hilversum van Leon Schouten als kwartiermaker wordt de uitvoering nu full swing aangepakt. Het gaat over ‘De Frequentie’, het ambitieuze lichtplan dat Mediastad Hilversum landelijk op de kaart moet zetten.

‘De Frequentie’ verwijst naar dat waar Hilversum internationaal bekend om is geworden: radiogolven. Nu niet in de vorm van een onzichtbare frequentie om radio mee te maken, maar als een slang van licht die zich door de stad slingert en verschillende winkelgebieden met elkaar verbindt. Soms in de vorm van ledtubes, dan weer als een projectie op gebouwen of in waterpartijen of als ornamenten langs de kant van de weg. De golven moeten je op een logische manier door de stad leiden, aldus de projectleider.

De leds kunnen geprogrammeerd worden in verschillende kleuren en roepen zo gevarieerde sferen op. Dat hoeft zich niet te beperken tot de decembermaand maar kan ook bij andere feestelijke evenementen en themadagen.

Eind dit jaar zullen de eerste resultaten te zien zijn, zo verwacht kwartiermaker Leon Schouten. Het lichtplan is een ontwerp van Studio Tijdmakers en Fosfor Design. Het plan wordt door de winkelgebieden gefinancierd met geld uit Het Stadsfonds. De totale uitvoering zal vermoedelijk drie jaar duren.

‘Een ingewikkeld project’, aldus Leon Schouten ‘maar met hoge verwachtingen’. Zowel de verschillende winkelcentra als de gemeente zijn zeer enthousiast stelde hij vast bij een verkennende ronde. Het is een unieke kans voor Hilversum om zich te onderscheiden, aldus Schouten.

Frank du Mosch sprak ‘kwartiermaker’ Leon Schouten over het ambitieuze lichtplan voor de Mediastad:

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*