United verzorgt Augmented Reality tijdens Avond van de Filmmuziek

United, de fullservice-organisatie op het gebied van broadcastfaciliteiten, heeft een Augmented Reality-beleving gerealiseerd tijdens de jaarlijkse Avond van de Filmmuziek. Het was voor het eerst dat Augmented Reality-technologie op zo’n grote schaal voor zo veel publiek in Nederland werd toegepast.

Zowel voor de 11.000 bezoekers van de Avond van de Filmmuziek als voor de tv-kijkers thuis, kwam de filmmuziek tot leven dankzij Augmented Reality. Bij de eerste klanken van de soundtrack van Jurassic Park ging het dak van de Ziggo Dome virtueel open, waarna levensgrote dinosaurussen zich over het publiek heen bogen. Even later, toen het Metropole Orkest de Star Wars-soundtrack van John Williams inzette, scheerden ruimteschepen over de hoofden van het publiek.

Het bijzondere aan het project was onder meer dat realiteit en Augmented Reality naadloos op elkaar aansloten: “Stormtroopers liepen tussen het publiek door en schoten op de Millennium Falcon terwijl die de zaal in kwam vliegen”, aldus Luis Oliveira, Senior Technical Artist Augmented Reality bij United. “Als publiek of als kijker thuis weet je op een gegeven moment niet eens meer wat nu echt is en wat niet.”

Het project was niet zonder uitdaging: “Het belangrijkste was dat de beleving optimaal was, voor zowel het publiek in de zaal als voor de tv-kijker thuis”, aldus Jeroen van Rossum, Manager Business Development bij United. “De virtuele elementen moesten in relatief korte tijd worden gerealiseerd, maar wel geloofwaardig en herkenbaar zijn. Het was een live-show, er was dus geen ruimte om nog aanpassingen te doen achteraf.”

Een minstens zo grote uitdaging waren de virtuele scènes. De vliegroutes van de ruimteschepen en de Pterodactylus-vogels, de laserstralen van de Stormtroopers en de ruimteschepen; alles werd dynamisch opgezet. “Dat betekent dat je alles real-time op elkaar moet afstemmen”, aldus Van Rossum. “Je moet rekening houden met de positie van de elementen en hun interactie. Alles wat gebeurt moet dus dynamisch op elkaar reageren.”

‘Geweldige prestatie’
“Ik was in eerste instantie eerlijk gezegd niet zo enthousiast over het idee”, geeft regisseur David Grifhorst toe. “Toen het team van United liet zien wat er technologisch al mogelijk is, werd ik echt enthousiast. Wat er uiteindelijk is neergezet, dat was precies waar ik op had gehoopt. De toekomst van Augmented Reality zit volgens mij ook in storytelling. Dit team heeft echt een geweldige prestatie neergezet. Toen het idee werd geopperd om de Millennium Falcon, werd er wel even gefronst. Maar het is gewoon gelukt!”

Techniek
– Voor het real-time en realistisch renderen werd gebruik gemaakt van een Unreal Engine, een techniek die ook in gaming wordt gebruikt 
– Drie camera’s waren uitgerust met Augmented Reality 
– De mechanische tracking werd verzorgd door Eurogrip 
– De productie van de Avond van de Filmmuziek was in handen van PilotStudio

Deel 1 van de Avond van de Filmmuziek is uitgezonden op zondag 7 april bij BNNVARA en deel 2 is uitgezonden op zondag 14 april. Bekijk deel 1 terug  via Uitzending Gemist

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*