Twee Verlossers domineerden donderdagavond de Nederlandse televisie. Jezus en Johan. Het ging om de geplande uitzending van The Passion, het lijdensverhaal van Christus, op NPO 1 en de talloze herdenkingen van en herinneringen aan de voetballer Cruyff, die deze bijnaam van de fans kreeg, op NPO 2 en RTL 7.
Enkele dagen na de aanslagen in Brussel was de harde actualiteit er opnieuw oorzaak van dat Nederland massaal op de kijkbuis afstemde. Uit het nagenoeg tegelijkertijd gepresenteerde rapport MediaTijd 2015 bleek overigens dat het nog altijd populair is om op een gewoon televisietoestel af te stemmen als het programma wordt uitgezonden.
Wereldnieuws
Dus op het moment dat het wereldnieuws (Brussel, Cruyff) zich nadrukkelijk voordoet, willen we vooral rechtstreeks op het moment dat het programma wordt uitgezonden weten wat er aan de hand. Het vrijetijdsbestedingsonderzoek geeft wel aan dat het uitgestelde kijken en het streamen van video toeneemt.
Dat is dan met name onder de media consumerende jongeren. Ook het radioluisteren doen Nederlanders nog het meest via een traditioneel radiotoestel, al neemt ook daar het luisteren via internet toe.
Kijkcijfers
Uit de dagelijks geleverde cijfers van de afdeling Kijkonderzoek blijkt dat de 6de aflevering van The Passion, uitgezonden door EO en KRONCRV vanuit Amersfoort, ruim 3,1 miljoen televisiekijkers trok. Vorig jaar waren dat er 3,6 miljoen. 20.000 mensen waren LIVE op het Eemplein daar aanwezig. Grote blikvanger was Ellen ten Damme als Maria(foto eo.nl)
Tegelijkertijd stemden bijna 630.000 mensen op NPO 2 af, vanwege de ingelaste uitzending van Studio Sport over de dood van Johan Cruyff. Voorafgaand toonde RTL 7 een interview van Johan Derksen met Cruijff, dat werd gevolgd door 94.000 kijkers. Ook het 8 uur Journaal (2,9 miljoen) en De Wereld Draait Door(1,7 miljoen)haalden op NPO 1 hoge cijfers.
Bronnen
http://www.mediatijd.nl/
Geef als eerste een reactie