Verschraling tv-aanbod door ‘cord-cutting’

Onderzoeksbureau Telecompaper meldde begin deze maand dat steeds meer Nederlandse consumenten hun tv-abonnement opzeggen. Het zogenoemde cord-cutting is niet alleen een probleem voor kabelexploitanten, maar ook voor veel televisiezenders.

Deze week werd bekend dat sportzender ESPN de laatste zes jaar zo’n tien miljoen abonnees is kwijtgeraakt. De sporttv-gigant moet daarom binnenkort honderd man personeel ontslaan. Twee jaar eerder werden ontsloeg ESPN al 350 personeelsleden. Verdere reorganisatie op korte termijn wordt niet uitgesloten. Het meest recente voorbeeld van een televisiezender die door de snelle veranderingen in de tv-markt in grote problemen is gekomen.

Veel tv-zenders hebben momenteel te maken met meerdere problemen. De gemiddelde kijktijd naar lineaire televisie neemt af. Daarnaast ontvangt het medium steeds minder budget uit het reclamebudget van adverteerders.

Nederlandse televisiezenders zoals Meiden van Holland, ONS en OUTtv hebben ook nog het probleem dat zij niet tot nauwelijks reclame-inkomsten hebben en door cord-cutting worden ze geconfronteerd door daling inkomsten van kabelaars.

Een online avontuur aangaan is tot op heden voor deze zenders nog geen optie. Het zou immers betekenen dat hun bereik drastisch zal dalen. Het online tv-kijken is niet alleen zeer versnipperd, maar staat in verhouding met reguliere tv-kijken nog in de kinderschoenen. Daarnaast zal de betaling (en hoogstwaarschijnlijk doorgave) vanuit de kabelaar direct worden beëindigd. Paid subsription? Op Netflix na zijn er in Nederland weinig online succesvolle televisie-platformen te noemen die veel inkomten halen uit een betaalde abonnementen. Voor de liniaire televisiekijker kan dit een verschraling van tv-aanbod betekeken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*