Viacom koopt gratis tv-dienst Pluto TV voor $ 340 miljoen

Pluto TV heeft meer dan 12 miljoen maandelijkse actieve gebruikers voor zijn lean-back streaming videoplatform.

Terwijl de meeste contentpartijen Netflix-achtige premium abonnementsstreamingservices lanceren kiest Viacom voor een gratis platform. Het mediabedrijf achter internationale mediamerken MTV, Nickelodeon en Comedy Central bezig heeft  voor $ 340 miljoen de gratis streamingdienst Pluto TV overgenomen. De deal zal naar verwachting in het eerste kwartaal van het jaar worden afgerond.

“Naarmate de videomarkt blijft segmenteren, zien we een mogelijkheid om het ecosysteem te ondersteunen bij het maken van producten tegen een breed scala van prijscategorieën, inclusief gratis”, zei CEO Bob Bakish in een persverklaring waarin de aankoop werd aangekondigd. “Daartoe zien we aanzienlijke witte ruimte in de advertentie-gedreven streamingmarkt en zijn we verheugd om samen te werken met het getalenteerde Pluto TV-team en een breed scala aan Viacom-partners om de groei in de VS en de rest van de wereld te versnellen.”

Pluto TV, opgericht in 2013, biedt Pluto meer dan 100 kanalen met programmering van meer dan 130 partners. Het bedrijf, waarvan wordt gezegd dat het een ‘run rate’ van $ 200 miljoen heeft, claimt een publiek van 12 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, waarvan tweederde kijkt via connected tv’s.

“Sinds onze lancering minder dan vijf jaar geleden, en met name in het afgelopen jaar, heeft Pluto TV een explosieve groei doorgemaakt en is het marktleider geworden in gratis streaming televisie”, aldus Tom Ryan, medeoprichter en CEO van Pluto TV. “Viacom’s portfolio van wereldwijde, iconische merken en IP en internationaal bereik zal het voor Pluto TV mogelijk maken om nog sneller te groeien en een belangrijke kracht te worden in het wereldwijd streamen van tv. Viacom is de perfecte partner om ons te helpen onze missie van het entertainen van de planeet te volbrengen.”

De deal komt op het moment dat diverse mediagiganten waaronder Disney, WarnerMedia en NBCUniversal aan een streamingdienst werken om met Netflix te concurreren en een directe relatie met consumenten op te bouwen, naarmate de kabelabonnementen afnemen. Door Pluto te kopen, heeft Viacom de mogelijkheid om te experimenteren met streaming video zonder zich volledig toe te leggen op een abonnementsbedrijf. Het bedrijf zegt dat de deal de bestaande betaaltelevisieovereenkomsten niet zal verstoren.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*