Viaplay klanten kunnen in Nederland gebruik maken van F1 TV Pro als onderdeel van hun Viaplay abonnement. Deze service is een toevoeging aan de reeds bestaande Formule 1 programmering inclusief het uitgebreide sportpakket met Premier League, PDC Darts en nog veel meer. De samenwerking heeft betrekking op het FIA Formule 1-seizoen 2024. F1 TV Pro blijft in Nederland ook als stand-alone product beschikbaar.
Ook volgend seizoen zijn alle Formule 1 kwalificaties en races met Nederlands commentaar live te volgen op Viaplay inclusief uitgebreide voor- en nabeschouwingen. Naast de races zijn tevens alle vrije trainingen te zien en kunnen de kijkers bij Viaplay ook terecht voor unieke Formule 1 programma’s zoals talkshows, documentaires en samenvattingen. Via F1 TV Pro kunnen Viaplay abonnees gebruik maken van extra opties zoals internationaal commentaar, meerdere onboard camera’s, pitlane actie, paddock streams, radio communicatie en nog veel meer.
De samenwerking wordt ondersteunt door een innovatief zakelijk model waarbij de groei voor beide partijen unieke kansen biedt, met daarnaast als doel nog meer lokale kijkers aan te trekken dankzij een gecombineerd aanbod.
Max Verstappen, wereldkampioen Formule 1: “Ik ben trots op de unieke content die we in samenwerking met Viaplay produceren voor zowel de fans in Nederland als de rest van de wereld. Het is goed nieuws dat Viaplay en F1 TV Pro gaan samenwerken waardoor de Nederlandse kijkers elk raceweekend van nog meer actie kunnen genieten”
Jørgen Madsen Lindemann, Viaplay Group President en CEO: “Met onze streamingsdienst bieden wij Nederlandse fans een uitstekend sport aanbod. Wekelijks zijn de grootste lokale helden te volgen op Viaplay. Bij ons kijk je onder meer naar Max Verstappen in de Formule 1, Cody Gakpo, Virgil van Dijk, Nathan Aké en Erik ten Hag in de Premier League en bovendien zie je alle prestaties van Michael van Gerwen, Raymond van Barneveld en Dirk van Duijvenbode in het darten. De samenwerking met F1 TV Pro is de eerste in zijn soort. Het geeft onze abonnees nog meer unieke race ervaringen en inzichten en het zet ons op pole positie voor de toekomst.”
Peter Nørrelund, Viaplay Group EVP and Chief Sports & Business Development Officer: “Nederland is één van de meest opwindendste Formule 1-markten. Er is een rijke autosport-historie met vandaag de dag een lokale legende die alle recordboeken herschrijft en wordt gesteund door miljoenen gepassioneerde en deskundige fans. Dit creëert geweldige mogelijkheden voor zowel een brede streamingdienst als Viaplay als een gespecialiseerde dienst als F1 TV Pro. De samenwerking, met de medewerking van Max Verstappen, is een win-win situatie voor zowel de fans als beide platformen.”
Ian Holmes, Formula One Director of Media Rights and Content Creation: “Wij zijn zeer enthousiast over het feit dat we F1 TV Pro aan nog meer fans in Nederland kunnen aanbieden dankzij een innovatieve samenwerking, die nieuw voor ons is in deze markt. Viaplay abonnees zijn straks in staat om de hoog aangeschreven F1-ervaring van de streamingsdienst verder uit te breiden dankzij F1 TV Pro’s unieke functies en uitgebreide archief.”
Naast Formule 1, Premier League en PDC Darts bestaat het sportrechtenpakket van Viaplay in Nederland onder meer uit Bundesliga, de EFL Championship, Carabao Cup, Tulp Hoofdklasse Hockey, Enfusion en nog veel m
Fijn dat het door Viaplay opgestelde reclamebericht bijna geheel integraal is overgenomen.
Ik lees het als: We falen in het bouwen van goede applicaties en site. Dus doen we het maar zo.
Prima oplossing, wel 2 jaar te laat.
Een kat in het nauw …
… maar aan de andere kant, ook een manier om je concurrentie in stappen binnen te halen. Let maar op, straks bestaat F1 TV niet meer. Opgeslokt door Viaplay die dan daarna het op ‘hun’ manier het weer gaan doen . . .
Dan heeft u het niet goed begrepen.
F1TVPro is eigendom van de F1-organisatie en bezit de hoofdrechten. F1TVPro registreert de races en stuurt de beelden door aan ViaPlay (en andere organisaties) die TV-rechten vooe een bepaalde periode hebben gekocht. En ViaPlay stuurt dat door aan u. Dus van opslokken is geen enkele sprake!
Die ‘quote’ van Max Verstappen, hilarisch! Alsof hij zich in dit soort persvoorlichterstaal zou uitlaten over dit non-issue.
Zo nieuw is het allemaal niet, Ziggo bood hun abonnees F1tv ook aan in de tijd dat zij de rechten nog hadden. In dit licht bezien bevreemdt dit cloak and dagger persbericht mij alleen maar; het roept meer vragen op dan het beantwoordt.
Heb zelf het vermoeden dat Viaplay de rechten kwijtraakt, en wellicht de FOM nog wat centjes schuldig is. F1tv heeft uiteraard interesse in die ruim 1 miljoen Viaplay abonnees…
Ik zie het 2024 seizoen niet alleen als het laatste seizoen voor F1 op Viaplay, het wordt tegelijk een 12 maands proefabonnement op F1TV, met na de laatste race een ‘offer you can’t refuse’ voor een F1TV 2025 abonnement. Misschien ook nog een mooie kickback voor Viaplay bij elke overstappende klant?