Viaplay gaat klanten die daar recht op hebben compenseren voor de problemen met de streamingdienst. Dat heeft het bedrijf aan de Consumentenbond toegezegd. Viaplay heeft ook heeft een telefoonnummer geopend waar consumenten met klachten terecht kunnen.
Veel Viaplay-gebruikers klagen al maanden veel over haperende verbindingen en de slechte bereikbaarheid van de klantenservice. Daarnaast het feit dat Viaplay de schuld voor de problemen vrijwel altijd bij consumenten legt. De Consumentenbond riep Viaplay op actie te ondernemen. De streamingdienst beloofde onderzoek te doen naar de klachten.
Inmiddels reageert Viaplay op meldingen van consumenten op Klachtenkompas, het online klachtenforum van de Consumentenbond. Ook riep het bedrijf klanten via sociale media op om klachten direct bij de klantenservice te melden via een speciaal telefoonnummer. Verder zegde Viaplay toe klanten te compenseren. Al maakte Viaplay daarbij wel het voorbehoud dat duidelijk moet zijn dat het bedrijf de problemen veroorzaakt. En dat het in de eigen infrastructuur geen oorzaak kan ontdekken.
Consumenten hebben recht op een goedwerkende streamingdienst van Viaplay. Werkt de dienst niet goed, dan moet het bedrijf dat oplossen. Lukt dat niet, dan hebben klanten recht op compensatie. Dat kan een prijsverlaging zijn voor de periode dat de dienst haperde. Consumenten kunnen er ook voor kiezen hun abonnement te beëindigen. Ze moeten dan ook hun geld terugkrijgen.
Bewijs
Om in aanmerking te komen voor compensatie moeten consumenten kunnen bewijzen dat de dienst niet goed werkt. Én aantonen dat hun apparatuur en netwerk aan de vereisten voldoen. Daarom adviseert de Consumentenbond klanten om vast te leggen dat de streamingdienst problemen geeft. Dat kan bijvoorbeeld door een foto of een filmpje van hun scherm te maken. De vereisten voor de netwerkverbinding en de apparatuur zijn te vinden op de website van Viaplay. Consumenten kunnen zelf hun internetsnelheid testen.
Geef als eerste een reactie