[blog door Jarco Kriek] Ik weet het, het wordt eentonig. Maar de opdracht van Spreekbuis is om de streamingmarkt onder de loep te nemen. En in Nederland kom – ook al doe je ook je best om het niet te doen – op dit moment altijd bij Viaplay.
Ik heb het echt geprobeerd. Het wijn drinkende kroost van de vloggende en eigen kinderen uitbuitende familie Bellinga bijvoorbeeld. Precies in een periode dat de overheid met een groot reclameoffensief – met de betrouwbare hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder in de hoofdrol – ouders van pubers op het hart proberen te drukken hun kinderen niet te vroeg met alcohol in aanraking te laten komen, presteren meneer en mevrouw Bellinga het om de eigen kids – die jonger dan 10 jaar zijn – mee te laten doen aan een wijnproeverij. En ik maar denken dat vloggers met veel volgers sinds kort onder toezicht van Commissariaat voor de Media staan. Wat mij betreft, mag deze toezichthouder zijn tanden als eerste zetten in deze……nee, ik zeg het woord maar niet. Voor je het weet laten moeder en vader Bellinga hun kinderen op mij los. Natuurlijk met de videocamera in buurt. Want kinderen die inbeuken op een journalist levert weer een spraakmakende vlog op. En dat levert weer geld op om sneller een nog grotere villa te kunnen kopen.
Eigenlijk is Viaplay ook een veel leuker onderwerp om een blog over te maken. Je kan namelijk veel van deze Zweedse streamingdienst zeggen maar kinderen uitbuiten om er zelf rijker van te worden, nee dat komt niet in de hoofd van deze Vikingen voor. Viaplay buit liever de eigen abonnees uit wordt op sociale media met enige regelmaat in gelijke of iets afwijkende woorden gezegd. Nu heb ik heel veel moeite met sociale media. Vaak gaat het om ‘toetsenbordridders’ die veel ‘roepen’.Regelmatig gaat het alleen om het ophitsen.
Maar buit Viaplay de abonnees uit? Nee, dat is een stelling die niet hard gemaakt kan worden. De prijs van het abonnement is €13,99 per maand. En dat is voor het geleverde entertainment- en sportaanbod een gepaste prijs. Ter vergelijk, de prijs van het ESPN- en Ziggo Sport Totaal-abonnement ligt gemiddeld in een gelijke strekking. Waar het bij Viaplay fout blijft gaan, is de kwaliteit van de sportcontent die wordt geleverd.
In een eerdere blog had ik het al over de zevenmijlslaarzen die de Vikingvrienden van Viaplay zich aan hebben gemeten. Maar Viaplay vergeet dat wij boeren – om mij maar eens denigrerend over mijn eigen landgenoten uit te laten – anders dan Vikingen zijn. Wij zijn vaak zuinig maar zeker niet altijd. Willen best wel meer betalen maar dan moet er ook kwaliteit geleverd worden. En die kwaliteit levert Viaplay wellicht aan 90 procent van de abonnees. Maar aan 10 procent dus niet. En juist die 10 procent gilt op sociale media het hardst en weet ook de weg naar consumentenbehartigers als Consumentenbond en ACM goed te vinden.
Dit weekend werd duidelijk dat Viaplay na Formule 1 en darts een nieuw zorgenkind erbij heeft. In plaats van het hart van alle voetballiefhebbers te veroveren, heeft de streamingdienst bij een deel van de abonnees het voetbalplezier bedorven. En dat is inderdaad weer bij een hele grote minderheid het geval. Maar dit deel van de voetballiefhebbers schreeuwt net als bij Formule 1 en darts het hardst. Bij deze groep abonnees kan je ook niet aankomen met vragen over de eigen hardware en internetverbinding. Ze kunnen probleemloos naar een andere streamingdienst kijken en dus moet Viaplay in hun ogen ook perfect werken. Daarbij vergetend dat het kijken van een film of serie iets heel anders is dan met duizenden, tienduizenden en bij Formule 1 honderdduizenden of wellicht zelfs wel meer dan een miljoen tegelijk inloggen om live naar sport te kijken.
Dit alles zorgt ervoor dat Viaplay een immens groot imagoprobleem in Nederland heeft. Een probleem dat eigenlijk alleen maar opgelost kan worden door net als ESPN en Ziggo Sport Totaal de sportcontent op meerdere lineaire kanalen te gaan uitzenden. En het minder belangrijke aanbod waarvoor geen ruimte op lineaire kanalen is alleen online aan te bieden.
Een mooie oplossing waarvan de kans uiterst klein is dat die er ooit gaat komen. Ziggo en KPN willen wel, dat is het probleem ook niet. Maar Viaplay moet dan wel betalen voor doorgifte van de lineaire kanalen bij providers. En dit zorgt ervoor dat de streamingdienst netto minder aan ieder verkocht abonnement verdient. En dat terwijl juist voor de belangrijkste sportrechten meer dan de marktwaarde betaald is.
De stoere Vikingen van Viaplay zitten dus in een spagaat en moeten er alles aan doen om een boerenopstand op de Nederlandse streamingmarkt te voorkomen. Dit kan eigenlijk alleen door financieel verlies te leiden. Of men kiest ervoor om niets te doen en volledig aan het eigen plan van live streaming van sport vast te houden. Of men gaat toch tijdelijk de weg van meerdere lineaire kanalen volgen ter ondersteuning van live sportstreaming.
In het eerste geval blijft de kleine minderheid waarvan de verbinding niet goed is, voortdurend in het openbaar klagen. Het gevolg is een aanhoudend slecht imago tot het moment dat alle problemen verholpen zijn. Die problemen kunnen alleen verholpen worden door extra in het netwerk te investeren. Doet men dit niet dan ligt klantverlies en dus inkomstenderving op de loer. Kiest Viaplay voor de optie lineaire kanalen bij providers dan verdwijnt de klagende minderheid als sneeuw voor de zon. Maar deze weg kost Viaplay echt veel geld aan distributievergoeding die aan deelnemende providers betaald moet worden.
Een moeilijke keuze dus. Vasthouden aan de eigenfilosofie of het oorspronkelijke plan wijzigen om abonnees tevreden te stellen. En dat is dan ook nog eens slechts een – wel belangrijk – deel van hetprobleem van het slechte imago. Er zijn nog andere pijnpunten bij klagende abonnees. Denk aan het Nederlands commentaar bij sportwedstrijden. En opvallend juist ook het omgekeerde. Het ontbreken van Nederlands commentaar bij veel voetbalwedstrijden. Wel begrijpelijk nu Viaplay ongeveer 60 wedstrijden per weekend aan abonnees levert. Voor een deel van de abonnees is dit toch een pijnpunt.
En om toch positief af te sluiten. Grote dank Viaplay dat jullie Evert ten Napel hebben aangetrokken als voetbalcommentator bij de Duitse Bundesliga. Maar daar is ook weer niet iedere ‘toetsenbordridder’ of moet ik zeggen ‘toetsenbordboer’ het mee eens. Je kan het ook nooit goed doen, toch?
Geef als eerste een reactie