Viaplay Group publiceert eindelijk kwartaalcijfers: geen vertrek uit Nederland

De publicatie van de kwartaalcijfers waren meermaals uitgesteld, maar vanochtend kwam Viaplay met een publicatie. Het Zweedse mediabedrijf gaat flink reorganiseren. Als onderdeel van de kostenreductie zal Viaplay in de loop der tijd enkele markten verlaten, waarna de focus op Scandinavië en Nederland zal komen te liggen. Een vertrek uit Nederland is op dit moment dus niet aan de orde. Ook de geruchten over de verkoop van de Formule 1 uitzendrechten aan DAZN of Ziggo lijken niet worden bewaarheid.

In juli werd verwacht dat de dienst zich zou terugtrekken uit bepaalde markten als onderdeel van een bezuinigingsplan. Sindsdien is ongeveer 30% van het personeel ontslagen en zijn sommige producties stopgezet, zoals bekendgemaakt in het financieel overzicht van juli.

Vandaag onthulde Viaplay zijn nieuwste resultaten en een plan voor uitgebreide herkapitalisatie om de financiële uitdagingen het hoofd te bieden en de toekomst van het bedrijf te verzekeren. Deze aankondiging volgde op een strategische evaluatie van het hele bedrijf en uitvoerige gesprekken met belangrijke aandeelhouders en schuldeisers.

Viaplay heeft achter de schermen een nieuwe kostenbesparende strategie geïmplementeerd, inclusief een grote ontslagronde waarbij 30% van de werknemers het bedrijf moest verlaten. Als onderdeel van deze kostenbesparing zal Viaplay zich geleidelijk terugtrekken uit bepaalde markten, met een focus op Scandinavië en Nederland. Een vertrek uit Nederland is momenteel niet gepland, mede dankzij een nieuw strategisch partnerschap met F1 in Nederland, dat de winstgevendheid en waarde voor sportabonnees en F1-fans in Nederland moet garanderen.

Uiteindelijk zal Viaplay zich terugtrekken uit markten zoals de Baltische Staten, Polen en Groot-Brittannië, waar de prestaties ondermaats zijn. Een pad naar winstgevendheid in deze markten wordt als onrealistisch gez

De Viaplay Group AB heeft in het derde kwartaal van 2023 een organische omzetgroei van 7% gerealiseerd, met een netto-omzet van 397 miljoen euro. Vooral de organische verkoopgroei van Viaplay zelf, die nu 52% van de totale netto-omzet van de groep uitmaakt, was opvallend met 17%. Het bedrijf kondigde ook een uitgebreid herkapitalisatieplan aan. Er is echter een nettoverlies van 60 miljoen euro gerapporteerd, mede door reorganisatiekosten. De internationale activiteiten presteerden onder de verwachtingen, wat leidde tot de beslissing om de activiteiten in het VK, de Baltische staten en Polen te verkopen of af te bouwen.

8 Comments

    • Zolang Nederlanders ervoor blijven betalen, blijf je dit houden. Wanneer Nederlanders massaal hun abonnement opzeggen, is het snel afgelopen hier in Nederland. Wat heb je eraan als je de rechten hebt, maar niemand bij je het wil?

      “Wij” Nederlanders zijn bereid om dit lekker door te laten modderen. Het houd niet op, niet vanzelf . . .

  1. Geef die gasten het definitieve nekschot door massaal op te zeggen en volgende jaar alleen F1TV Pro te nemen (als je alleen voor F1 naar viaplay kijkt). Stuk goedkoper, beter beeld en keuze uit verschillende commentatoren.

  2. Ik zou ook zeggen, als je viaplay hebt voor F1 kies dan ook een abbo van F1. Ik heb viaplay meerdere keren geprobeerd maar het “wat jou Melroy, Jazeker Nelson” gehalte is niet te harden van die twee. Punt is wel dat bij F1 het Nederlandse commentaar ook wordt verzorgd door deze zandbak race peuters. Een Grand Prix Radio premium (geen vpn nodig) doet wonderen.

  3. Snap sowieso niet dat mensenmeer gaan betalen bij Viaplay. Gebruik al een jaartje F1Tv pro. Mooi beeld Nederlands commentaar is er ook helaas wel door de pipos van Viaplay. Mooier beeld nooit geen storingen en je kan ook nog f2 kijken en zo. 65 euro per jaar of 48 in de aanbieding.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*