VOD Insights: Meer dan de helft van de Nederlanders streamt alleen

In de maanden augustus, september en oktober verzamelde Bindinc. VOD Insights waardevolle informatie over co-viewing in Nederland: streaming videocontent kijken blijkt voor velen nog een solo-activiteit.

De afgelopen drie maanden werd maar liefst 57 procent van de titels alleen gekeken. Vrouwen zijn vaker geneigd om alleen te kijken dan mannen; een verschil dat het grootst is in de leeftijdsgroep tussen de 16 en 34 jaar.

Co-viewing op de streamingdiensten

Op het niveau van de streamingdiensten blijkt er het vaakst alleen te worden gekeken bij SkyShowtime en Netflix. Bij Viaplay en NLZIET gebeurt dat het minst vaak.

Waarom dat zo is blijkt als we nog een stapje dieper gaan en kijken op genreniveau. Hier ziet Bindinc. VOD Insights dat sommige genres vaker samen worden gekeken dan andere. Drama, comedy, actie en horror worden het vaakst alleen gekeken, terwijl animatie en reality juist populair zijn om samen te kijken.

Wat ook opvalt in de cijfers, maar wat niemand mag verbazen: logischerwijs wordt er door het gros van de kijkers meer alleen gekeken op een smartphone ten opzichte van big screen.

Co-viewing toptitels van oktober

Naast informatie op het niveau van streamingsdiensten en genres geeft de data van Bindinc. VOD Insights ook inzicht op titelniveau. In oktober waren dit de drie titels met de hoogste co-viewing score:

  1. Inside Out (Disney+)
  2. Gooische Vrouwen (Videoland)
  3. Ik Vertrek (NPO)

Disneys Inside Out is wellicht verrassend, omdat deze animatiefilm voor het hele gezin al bijna tien jaar oud is. Hij stond echter opnieuw in de belangstelling door de bioscooprelease van Inside Out 2. Adverteerders doen er dus verstandig aan om één oog op de actuele releases te houden, het andere op het VOD-aanbod en in te spelen op de actualiteit.

Hetzelfde principe speelt bij Gooische Vrouwen. Deze dramaserie ging al in 2005 van start, maar de oude afleveringen op Videoland waren opnieuw in trek door de komst van een nieuw seizoen, dat ook lineair te zien is op SBS6.

Hoe wordt de co-viewing score gemeten?

De co-viewing cijfers van Bindinc. VOD Insights komen tot stand door maandelijks onderzoek met een representatief panel van vierduizend Nederlandse respondenten. Voor het verkrijgen van co-viewing data wordt in het onderzoek op titelniveau uitgevraagd met hoeveel personen er is gekeken. Co-viewing is slechts één van de waardevolle inzichten van Bindinc. VOD Insights.

Benieuwd naar de co-viewing score van een specifieke titel? Vraag het aan bij Bindinc. VOD Insights.

Vraag hier een gratis demo aan

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*