“Mensen van het theater worden snel vergeten. Als je onsterfelijk wilt worden moet je een ander vak kiezen, componist, schrijver of schilder. Ik verzoen mij met de sterfelijkheid van mijn functie en mijn beroep“, aldus de net afgezwaaide theatericoon Paul van Vliet in gesprek met Cornald Maas in de uitzending Volle Zalen van woensdag 13 juni.
Van Vliet (82) speelde op 27 mei z’n allerlaatste solovoorstelling in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. De nestor onder de cabaretiers is trots op wat hij heeft bereikt en spijt van z’n besluit te stoppen heeft hij niet. “Dat heb ik bij m’n volle verstand genomen, maar het hart loopt er nog wat achteraan.”
Ondanks een imposante carrière van meer dan 60 jaar, heeft Van Vliet niet de illusie dat zijn naam aan de vergetelheid zal ontkomen. “Er is een nieuwe generatie, de jonge mensen hebben hun eigen helden en zo moet het zijn. En wij verdwijnen geruisloos in de coulissen“, zo zegt hij tegen Volle Zalen. Van Vliet en Maas bezoeken plekken die voor de cabaretier belangrijk zijn geweest. Zo worden ze ontvangen op de sociëteit van studentenvereniging Minerva, waar Van Vliet studeerde en er in 1957 één van de oprichters was van het Leidsch Studenten Cabaret. Ook brengen ze een bezoek aan het Kurhaus, waar hij vanaf 1970 grote successen vierde met z’n one man shows en typetjes als ‘Majoor Kees’ en ‘Bram van de Commune’. Volle Zalen toont exclusieve beelden voor én achter de schermen tijdens de allerlaatste ‘Alleen op zondag’, de voorstelling die Paul van Vliet de afgelopen zes seizoenen honderd en één keer speelde. |
Volle Zalen: ‘Afscheid van een icoon’ woensdag 13 juni om 20.45 uur op NPO 2 |
Geef als eerste een reactie