Waakhond ACM verbiedt overname Talpa door RTL definitief

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verbiedt de overname van Talpa door RTL omdat er anders volgens hen een te machtige partij ontstaat in het medialandschap. Als de overname door zou gaan leidt dat tot hogere prijzen voor televisieadvertenties en voor de doorgifte van de zenders via telecommunicatiebedrijven. Uiteindelijk komen die hogere prijzen bij de consument terecht. Dat meldt de ACM.

RTL en Talpa hebben in december nog voorstellen gedaan om de problemen weg te nemen. Die voorstellen zijn volgens de ACM onvoldoende.

Te veel marktmacht in televisie-advertentiemarkt

Als RTL en Talpa samen zouden gaan, hebben adverteerders weinig andere mogelijkheden om op televisiezenders te adverteren. Dat zou volgens de ACM betekenen dat RTL/Talpa de prijzen kan verhogen. Daarbij is de Ster met haar reclame op de publieke zenders niet in staat voldoende tegenwicht te bieden. Hogere advertentieprijzen leiden uiteindelijk volgens ACM tot hogere prijzen voor consumenten.

Adverteerders en mediabureaus hebben aangegeven dat zij nog steeds grote verschillen zien tussen online advertenties en advertenties op televisie. Zij geven ook aan dat reclame op televisie cruciaal is voor de marketing van producten voor consumenten. Dat betekent volgens ACM dat als de prijzen van televisie-advertenties stijgen, adverteerders niet kunnen uitwijken naar online advertenties.

De ACM ziet ook dat bedrijven steeds meer geld besteden aan online reclame. Maar dat gaat volgens hen meestal niet ten koste van hun advertentiebudgetten voor radio of televisie. De ACM verwacht dat televisiereclame ook komende jaren in Nederland een belangrijke en een zelfstandige markt blijft.

Te dominante partij bij doorgifte van televisiezenders

Telecomaanbieders zoals KPN of VodafoneZiggo, nemen commerciële tv-zenders op in hun zenderaanbod. Ze zouden na de overname niet om RTL/Talpa heen kunnen. Dat is volgens ACM nu al lastig, want het níet opnemen van RTL of Talpa in het zenderaanbod betekent dat consumenten naar een andere telecomaanbieder gaan. Als de overname door zou gaan, dan verslechtert de onderhandelingspositie van telecomaanbieders. De combinatie RTL/Talpa kan na de overname dan ook hogere prijzen rekenen. Dat betekent dat consumenten volgens ACM meer gaan betalen voor een televisieabonnement.

6 Comments

    • En vele denken nog steeds dat COM. TV gratis is .Eigenlijk zou er helemaal geen distributie geleden aan com. tv betaald mogen worden . Ik ben daar zeker een voorstander van, en de kosten voor de tv kijker kunnen dan ook omlaag. Talpa en RTL zullen wel piepen en klagen, maar als com .zender moet je jezelf maar bedruipen, en niet de gemeenschap laten betalen. als je je tv bedrijf met heel veel overbodige zenders niet zelf kan financieren , dat moet je maar zenders wegdoen. Jammer dan maar zonder com tv , missen we echt niks !

    • Het belang van de consument wordt juist verbeterd door het voorkomen van deze fusie. EEn fusie betekent namelijk minder mediaopties, minder content, minder creativiteit. Zie ook andere megafusies waarbij honderden ontslagen vielen en hele netwerken verdwenen.

  1. Nogmaals erg zuur voor met name Talpa want die wilde maar wat graag ook in Videoland stappen en daar al hun content aanbieden. Nu gebeurd dat deels al maar dan zou er echt afscheid genomen kunnen worden van Kijk.nl waar nu ook nog veel op staat maar lang niet zo’n platform is als Videoland natuurlijk. Alle content zou dus van Kijk naar Videoland gehaald kunnen worden. Voor de consument beter alles onder 1 dak en voor Talpa ook voordeliger. On demand is toch steeds meer de norm aan het worden, lineair is uit. Al zal er nog een hoop te winnen moeten zijn bij Talpa want ze zitten naar nog wel erg lang in hun lineaire tunnel getuige de vele flops op SBS 6 en de verkeerde doelgroepen aanspreken met b.v. het gedrocht ‘Avastars’ wat een regelrechte flop is….

      • Nee totaal niet, technisch een trainwreck. Geen Apple TV app, geen Airplay ondersteuning vanuit de Iphone app enkel chromecast. Ook het ‘verder kijken’ van series/afleveringen lijkt nergens op. Videoland is ook wat op aan te merken maar die hebben het wel beter voor elkaar. Het is zeker geen Netflix maar het komt steeds in de buurt.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*