De programma’s als “kopen zonder kijken” en “Help! Mijn man is klusser” kennen we allemaal wel. Hierin worden de huizen van de deelnemers volledig overhoop gehaald, en alles weer als nieuw opgeleverd. Maar welke bedrijven doen hier nou aan mee? En waar moet je aan denken als je zelf mee wilt doen met zo’n soort programma? Ik kan me goed voorstellen dat je als bedrijf, of misschien als particulier, enorm nieuwsgierig bent naar wat er allemaal achter de schermen speelt bij een dergelijk tv-programma. In dit artikel zal ik je proberen daar zoveel mogelijk over te vertellen, zonder te veel inhoudelijke dingen te verklappen ;).
Doelstellingen en verwachtingen
Allereerst moet je natuurlijk als bedrijf duidelijk hebben wat de verwachtingen zijn van je deelname aan een tv-programma. Het is belangrijk om te weten wat jij als eigenaar van een bedrijf uit een deelname wilt halen. Is dat de marketingwaarde, is dat een omzet-doel, of denk je zelfs aan heel iets anders? Naast de doelen voor jezelf moet je ook goed kijken naar de doelen m.b.t. het aantal mensen dat jouw merk gaat zien. Wil je bij een zo groot mogelijk publiek onder de aandacht komen? Of neem je genoegen met een kleiner publiek, maar moet dat publiek dan wel 100% uit jouw doelgroep bestaan? Voor iedereen is dit natuurlijk anders, maar zolang je maar weet dat een vrijdagavondprogramma om 21;00 een enorm anders publiek trekt dan de zondagochtend 08;00 uitzendingen.
Selectie van het juiste programma
Het kiezen van het juiste programma is een andere belangrijke stap. Niet elk televisieprogramma past natuurlijk even goed bij jouw merk of producten. Zorg ervoor dat het programma een publiek bereikt dat overeenkomt met je doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om de toon en stijl van het programma te begrijpen en te bepalen of deze in lijn zijn met de waarden en het imago van je bedrijf. Zo kun je je vast goed voorstellen dat een zondagochtend uitzending van Business class met Harry Mens een compleet ander publiek aanspreekt dan bijvoorbeeld “wie heeft de mooiste bruiloft”.
Naast het thema van het programma is het natuurlijk ook belangrijk om te kijken naar de kijkersaantallen van de desbetreffende programma’s.
Voorbereiding en planning
Een goede voorbereiding is cruciaal. Het is je misschien al eens opgevallen, maar een verbouwing in een programma als “kopen zonder kijken” is een flinke uitdaging. Niet alleen vanwege de logistieke uitdagingen, maar ook omdat het camerateam vaak maar een paar dagen aanwezig is in het huis, en dan moeten alle beelden worden gemaakt. Dit klinkt misschien logisch, maar dat betekent ook dat er op het moment van filmen erg veel bedrijven door elkaar heen werken. Dit vereist een strakke planning vanuit de bedrijven die meedoen, en enorm veel flexibiliteit. Verder komt het natuurlijk ook erg vaak voor dat er zaken ad hoc geregeld moeten worden, dus als je niet goed met stress en deadlines om kunt gaan is een praatprogramma misschien meer voor jou weggelegd.
Impact op de bedrijfsvoering
Hoewel het natuurlijk heel leuk is om mee te mogen doen aan een tv-programma, moet je niet vergeten dat de reguliere werkzaamheden ook gewoon doorlopen. Deelname aan een televisieprogramma kan veel tijd en middelen kosten, wat invloed kan hebben op je normale bedrijfsactiviteiten. Zorg ervoor dat je voldoende capaciteit hebt om zowel de extra werkzaamheden als je reguliere bedrijfsvoering aan te kunnen. Naast de tijd die je kwijt bent aan het meedoen met bijvoorbeeld een huis verbouwing -programma, zijn er natuurlijk ook nog de kosten van de materialen en arbeid die je als bedrijf levert. Een manier om hierin iets te besparen op kosten is dat je de samenwerking aangaat met een van je partners / leveranciers. Een voorbeeld van waar dit gebeurde is bij vloerenwinkel Solza. Zij hebben voor het leggen van een nieuwe vloer een samenwerking gedaan met een van de leveranciers, namelijk Floorify. Op deze manier kun je de kosten van een deelname aan een televisieprogramma delen, en dat scheelt flink!
Marketing en PR
Maak gebruik van de mogelijkheid om je deelname te promoten via je eigen marketing- en PR-kanalen. Dit kan variëren van sociale media updates tot nieuwsbrieven en persberichten. Het genereren van buzz rond je deelname kan helpen om de zichtbaarheid van je merk te vergroten en de interesse van je doelgroep te wekken. Na de uitzending is het ook belangrijk om de impact te monitoren en eventuele media-aandacht te benutten. Op deze manier kun je het bereik van je deelname aan een TV-programma nog veel verder trekken dan alleen de kijkers van je het programma.