Momenteel is er een enorme buzz ontstaan rondom de voice chat app Clubhouse. Afgelopen week werd bekend dat de startup uit San Francisco 100 miljoen dollar aan financieringen heeft opgehaald. Waarom is audio-community app Social Club opeens zo populair?
De coronatijd en de langdurige eventbeperkingen lijken een belangrijke oorzaak van de enorme populariteit van deze nieuwe app. Net als bij een echt sociaal evenement, kunnen gebruikers met veel andere mensen in de hoofdruimte beginnen en vervolgens opsplitsen in kleinere groepen voor zijgesprekken.
Een belangrijk onderdeel dat Clubhouse onderscheidt van social mediaplatforms zoals Twitter, Instagram en Facebook, is dat als je eenmaal lid bent van een room, je niet naar je scherm hoeft te staren om mee te doen. Gebruikers kunnen ondertussen dus ook met andere zaken bezig zijn.
Social Media-expert Maartje Blijleven ziet ook veel voordelen voor ondernemers. Volgens haar is Clubhouse een goed alternatief voor ‘echte’ ontmoetingen, vanwege de lockdown. Daarnaast helpt Clubhouse tegen eenzaamheid en voldoet in de behoefte om ergens bij te horen. “We zijn groepsdieren en willen graag ergens bijhoren. Dat zit in ons DNA. Vroeger hoorden we automatisch bij de community van onze ouders, bijvoorbeeld via de kerk. Maar met de ontkerkelijking en de komst van goede internetverbindingen en sociale media, kunnen we connecten met iedereen waar we iets gemeenschappelijks mee hebben. We kiezen onze eigen community”, aldus Blijleven.
Clubhouse is volgens haar ook eerlijk. “Je kunt geen volgers kopen op dit platform of via een groot advertentiebudget supersnel groeien. Geld speelt geen rol in je groei. Iedereen begint bij Clubhouse bij nul. En Clubhouse is echt. En dat is misschien nog wel het meest interessante aan dit platform. Je voert echte en oprechte gesprekken. Geen opgepoetste bull-shit praatjes. Geen filters. Meer authenticiteit”.
Op 5 februari organiseert Blijleven een gratis online masterclass over dit nieuwe platform.
Geef als eerste een reactie