In hoeverre past deze hossende, drinkende en dansende menigte nog bij de missie en positionering van Het Rode Kruis?
Soms begin je een verhaal te schrijven, tegen beter weten in. Omdat je weet dat niemand het wil horen of leuk vindt. En in dit geval er letterlijk een woedende menigte klaarstaat om je te komen lynchen. Die mensen staan er echt. Om precies te zijn, met duizenden rondom een glazen constructie in Haarlem. De geschiedenis leert ook dat volksvreugde en volkswoede maar iets te makkelijk in elkaar kunnen overgaan. Dus ik barricadeer mijn deur maar alvast.
Want deze blog gaat natuurlijk over ‘Serious Request’ en het ‘Glazen Huis’. En alle pijlen op grote lichtbakken wijzen dan maar een kant uit: die van het Rode Kruis en 3FM.
Niemand kan om deze actie heen, als je dat al zou willen overigens. Je kunt geen zender opzetten of het draait om het Glazen Huis en de in de privé- en bedrijfssfeer wordt je voortdurend geconfronteerd met mooie hartverwarmende acties. Kinderen vragen om je statiegeldflessen en intussen hangt een Rode Kruis call center aan de lijn om jouw bedrijf te vragen om een donatie.
De positieve invalshoek: deze actie is uniek en ontzettend succesvol. Absurd succesvol zelfs. De maand december kent inmiddels een waar goede doelen monopolie. Ongekend. Complimenten aan de bedenkers. Het Glazen Huis en Serious Request zijn zelfs zo succesvol dat ze nu al in de valkuilen van succes beginnen te lopen. En dat is vaak het begin van het einde. Om hen hier tegen te behoeden een korte analyse en een aantal aanbevelingen.
Waarom is Serious Request zo’n belachelijk succes? Vanaf de start maakt het een probleem in Afrika klein, concreet en tastbaar. We doen geen onrealistische beloftes, zoals het oplossen van de honger in heel Afrika, maar kiezen een afgebakend doel, waardoor men exact weet wat het probleem is en voor welke oplossing men doneert. Dat verpakken we vervolgens in moderne slogans, die jongeren aanspreken, zoals vorig jaar: let’s clean the shit up. Brutaal, concreet en catchy. Dit combineren we met de goede doelen veiling 2.0: geld voor een liedje. En het, zwaarwegende, media element: heel 3FM, inclusief bekende gezichten, doet mee. En inmiddels doet zelfs de hele NPO mee. Wat zeg ik…NOS op 3 (een nieuwsprogramma) zendt zelfs uit op locatie in Haarlem. Ietwat curieus, maar een kniesoor die daarover zeurt. Maar goed, wie zelf iets organiseert en geeft (interactiviteit), heeft grote kans met zijn of haar snufferd op de televisie of radio te komen. Ook is Het Glazen Huis een waar volks event geworden. Duizenden mensen verdringen zich rond het huis. Voor de gaststeden is het zelfs citymarketing geworden. Rondom de locatie verrijzen zelfs tijdelijke restaurants en feesttenten, waar de menigte kan eten, drinken, hossen, feesten.
Dan nu het kritische gedeelte van deze column. In hoeverre past deze hossende, drinkende en dansende menigte nog bij de missie en positionering van Het Rode Kruis? Carnaval meets charity zou ik haast zeggen. Indien de menigte in Haarlem nog iets harder springt, voelen de mensen in Afrika misschien zelfs echt hoezeer we met hen begaan zijn. Bij elke goede doelen actie zouden we onszelf misschien moeten afvragen wat de hulpdoelgroep ervan zou vinden als ze de actie konden volgen via grote schermen in het thuisland. In dat kader is de actie in mijn ogen iets te ‘obsceen’ geworden. Het sub doel is dit jaar seksueel misbruik. Ziet u uzelf al zitten tussen slachtoffers in een dorp in een land in Afrika, en samen kijken op een scherm naar Serious Request? Waarom überhaupt deze vraag zal iemand zeggen. Nou, omdat goede doelen vooral ook leven bij de gratie van integriteit en ethiek. En dat gaat zowel om het gedrag als de perceptie van de zender als de ontvanger.
Dit brengt ons op het kiezen van een sub doel. Dit jaar seksueel misbruik in Afrika. Iedereen voelt direct dat de schoen hier ook aardig begint te wringen. Het Rode Kruis helpt de hele wereld met alles. Dat is wat veel. Maar de sub doelen die nu gekoppeld worden aan het Glazen Huis zijn wellicht wat ‘klein’ en raken ‘gezocht’. Zeker als we daar met elkaar een goede doelen monopolie aan gaan koppelen dat pakweg een maand, met voor- en natraject, duurt.
Maar ook daar gaat het allang niet meer over. Serious Request is een volks-, marketing- en mediafeest geworden. Het is alles geworden. En alles staat gelijk aan niets. Het doet er niet meer toe waarover het eigenlijk gaat. Het is l’art pour l;’art. Een feestje om het feestje. Omdat we ons er zo lekker bij voelen.
Het Rode Kruis is een fantastische organisatie. En het geld is hen van harte gegund. Toch roep ik hen nu op tot moed en dapperheid, om zelf op de rem te durven trappen van hun succes. Juist om dat succes te kunnen continueren. Maar vooral ook om toekomstige misstanden rondom dit mooie initiatief te gaan voorkomen. De alomtegenwoordigheid gaat haaks staan op de inhoud. De sub doelen raken op en het geld gaat vast niet alleen daar naartoe. Feesten en de Afrika problematiek gaan niet bepaald hand in hand. En het claimen van die hele decembermaand gaat ook best wat ver.. Er zijn nog wel wat andere goede doelen hoor. Zou het denkbaar zijn om in 2015 het stokje over te geven of te delen met een ander doel? Dat zou nog eens een fantastisch staaltje altruïsme zijn.
Mijn oproep aan de lezers: doe vooral gezellig en vrolijk mee aan Het Glazen Huis. Maar…vergeet deze decembermaand bijvoorbeeld ook niet de vele kinderen in Nederland die opgroeien in armoede, onze ouderen in eenzaamheid, et cetera. Het is minder pret dan Haarlem, maar ook zij verdienen onze steun.
Zalig kerstfeest!
Geef als eerste een reactie