Donderdagavond werd op Hilversum door de NVJ een NPO-debat georganiseerd om het beleid helderder te krijgen bij alle betrokkenen. De laatste weken stonden vooral in het teken van omroepdirecteuren, die via diverse forse kritiek uitten op de plannen van de NPO-top. Vooral het ‘centraliseren’ van content op NPO en het fors verminderen van websites stuitte de laatste weken op weerstand bij omroepen.
NPO-directeur Henk Hagoort vergeleek de rol van de Nederlandse publieke omroep met die van een marktplein. ‘Een gezamenlijke ruimte vrij van commerciële en politieke invloeden.’. Tevens gaf hij het belang aan om een zo breed mogelijke omroep te blijven, ‘niet alleen voor een groepje hoogopgeleiden’. Om ook in de toekomst de publieke omroep voor alle Nederlanders relevant te blijven wees Hagoort ook op de noodzaak jongere mediagebruikers te bereiken op de momenten dat zij online zijn.
Bij de aanwezigen was veel twijfel over nut en noodzaak van meer centraliseren. In de media hebben diverse omroepen, waaronder de VPRO, al eerder aangegeven dat de creatieve vrijheid van makers hiermee in het geding kan komen. Hagoorts vergelijking met een plein ging er bij VPRO-directeur Lennart van der Meulen er dan ook niet in: ‘Een plein is belangrijk in de stad en binnen de omroep, maar een stad is meer dan een plein. Mensen leven in wijken, er zijn steegjes, wegen en terrasjes en zo is het ook in het omroepbestel. Het is een kwestie van ‘en en’. Goede programma’s moeten we continueren. De VPRO is bang dat als we alles inrichten rond het plein dit ten koste gaat van de kwaliteit van de programma’s. Creativiteit buiten het plein moeten we stimuleren’, aldus Van der Meulen.
Gerard Timmer (BNNVARA) heeft ook al eerder in een interview laten blijken geen voorstander te zijn van content centralisatie: ‘Alsof een fan van Feyenoord naar de KNVB-site moet‘, aldus Timmer.
Door forse kritiek van omroepen op het centraliseren van alle content lijkt de NPO-leiding haar voorgestelde plannen alsnog te willen wijzigen. Henk Hagoort: ‘Inmiddels voeren we goede gesprekken met de omroepen. Het zou best eens kunnen zijn dat de programma’s op de eigen sites te zien zijn’. Ook zal het embedden van NPO-content hoogwaarschijnlijk binnenkort weer mogelijk zijn. Hagoort gaf vorige week in een Spreekbuis.nl-interview al aan dat hij NPO.nl vooral ziet om het aanbod bij elkaar te brengen en er voor open staat om met de omroepen de discussie aan te gaan welke ruimte zij houden buiten het omroepportaal.
Geef als eerste een reactie