Op Spreekbuis.nl starten we vandaag met een nieuw item: #WatAls.
Met #WatAls laten we mediaprofessionals aan het woord over prangende thema’s. Via social media, onderstaand reactieformulier en redactie@spreekbuis.nl kunnen vakgenoten hun mening geven over mogelijke mediasituaties.
Wat als de publieke omroep reclamevrij zou zijn?
Het zijn spannende tijden voor omroepen, maar ook voor de Ster. Mediaminister Slob presenteert over twee weken zijn visie op een nieuw publiek bestel. Hierin komt niet alleen de rol van de NPO en omroeporganisaties aan bod, maar ook de reclame-activiteiten van de Ster. Hoe zou een reclamevrij publiek bestel er uit zien en welke positieve en/of negatieve gevolgen heeft dat op alle stakeholders (NPO, omroep organisaties, kijkers, mediabureaus, adverteerders en exploitanten)?
Reageren kan via social media, ons reactieformulier of per email.
Reclame bij de publieke omroep is helemaal niet storend, vind ik. De reclameblokken worden tussen de programma’s uitgezonden en zijn van een goed niveau d.w.z. niet schreeuwerig en ook niet beledigend. Ik ben blij dat de programma’s niet door reclame worden onderbroken. Voor mij hoeft er niets te veranderen.
Zonder reclame op de NPO zullen de prijzen voor commercials bij Talpa en RTL verder stijgen. Er is immers minder aanbod. Maar ook Facebook en Google zullen blij worden want die zullen ook meer profiteren. Nederlands adverteerdersgeld stroomt dus weg uit Nederland. Verder zal de vlag niet direct bij de publieke omroep uitgehangen kunnen worden. Door minder reclameblokken hebben ze wel meer zendtijd, maar minder budget. Dus verdere inkrimping en meer ontslagen bij de publieke omroep.
Reclame hoort al sinds 1965 niet op de publieke radio en tv. Adverteerders kunnen voldoende andere kanalen gebruiken om de consument te bereiken.
Ik snap die omroepen eigenlijk niet dat zij zich zo druk maken om die reclameblokjes. Een reclamevrij publiek bestel geeft wat meer ruimte voor content, maar verder zal er niets veranderen, aangezien de omroepen en de Ster geen invloed opelkaar hebben.
Reclamevrij is op korte termijn interessant, maar uiteindelijk het het lineaire kijken haar langste tijd gehad. Online kijken biedt ruimte voor adressabel tv, waardoor de kijker straks veel relevantere commercials voorgeschoteld gaat krijgen. Hierdoor zal de aversie tegen reclame wellicht ook verminderen.
Terug naar de ‘Wat Als’-stelling. Een reclamevrije npo zal protesten veroorzaken bij Nederlanders. Ik denk namelijk dat zij geen extra geld uit willen geven aan de publieke omroepen. Hierdoor houdt de politiek de hand op haar knip en zal vervolgens er nog een bezuiniging aankomen. Juist belangrijke programma’s, die wellicht niet publiekstrekkers zijn, zullen hierdoor sneuvelen. Vervolgens komt de toegevoegde waarde van de publieke omroep nog meer ter discussie te staan. Een reclamevrije NPO brengt dus uiteindelijk verschraling in plaats van verrijking.
Een NPO zinder reclame zal er uit zien als de BBC. Daar zou ik heel goed mee kunnen leven..
Als een deel van de vrijgekomen miljoenen naar RTL en Talpa vloeien, dan kunnen zij meer investeren in de programma’s. Hogere budgetten leiden in de basis tot betere content en tot meer kijkers voor hen. Ondanks de reclame.
Zie je dan maar eens staande te houden als publieke omroep, met mooie documentaires voor heel smalle doelgroepen.
Hi Roos,
Vraag is uiteraard in hoeverre dat geld dan naar Talpa en RTL terug zal vloeien. Vaak worden deze zenders al in een landelijk budget meegenomen. Grote kans dat die miljoenen vooral naar Amerikaanse partijen gaan.