Addressable tv is gerichter (getarget) adverteren, door een specifieke advertentie af te sturen op een specifieke doelgroep. Nu ontvangen alle kijkers nog dezelfde commercials, maar in de nabije toekomst ontvangt ieder huishouden een op hen gerichte commercial. Deze commercial is gericht op het profiel van dat specifieke huishouden. We krijgen hiermee dus vaker tv-reclame die echt op ons is gericht. Door die relevantie hebben adverteerders straks minder ruis (waste) in hun tv-campagnes.
Televisie is een uitstekend medium om snel de massa te bereiken. Nadeel was altijd dat adverteerders ook mensen bereiken, die niet in de doelgroep behoren. Met Addressable TV behoort dit probleem tot het verleden. Addressable TV heeft lang op zich laten wachten , maar steeds meer hushoudens hebben een smart-tv (connected tv)die op het internet is aangesloten. Door het koppelen van het IP-adres van het huishouden aan de televisie kan het online profiel van de consument worden gekoppeld aan de televisie en is specifieker adverteren mogelijk. Deze maand heeft ING, SBS en Mindshare de eerste addressable TV campagne gedaan. Momenteel heeft pas 11% van de Nederlandse huishoudens een smart-tv , maar dit zal komende jaren snel groeien. Naast targeting krijgen huishoudens door een ‘frequency cap’ ook minder vaak dezelfde reclames te zien. Tevens zijn er mogelijkheden van interactie en is de consumerjourney straks door te meten. Adverteerders weten dan dat consumenten de commercial hebben gezien en verder op hun mobiel of pc bijvoorbeeld iets hebben besteld. Uiteraard zijn privacy-zaken nog wel een hot issue hierin.
Addressable TV is niet alleen interessant voor adverteerders, maar ook tv-producenten. Zij kunnen gerichter content maken voor een specifieke doelgroep. Daarnaast krijgen consumenten straks ook meer content voorgeschoteld dat ook echt op hen gericht is.
Geef als eerste een reactie