Als je op televisie naar een uitzending kijkt, heb je lang niet altijd door hoe veel werk erachter schuilgaat. In de televisiewereld houden ze de vuistregel aan dat het ongeveer 1 uur duurt om 1 minuut bruikbaar materiaal te maken. Ga maar eens na wat dat betekent voor een film die meer dan een uur duurt. Op deze pagina kun je lezen welke drie belangrijke componenten je nodig hebt als je van plan bent om zelf een uitzending te maken.
1. De locatie
Natuurlijk is de locatie waar je filmt een belangrijk component van een uitzending. De locatie is namelijk allesbepalend voor wat de kijker te zien krijgt. Bekende Nederlandse programma’s worden opgenomen op herkenbare locaties, zo is RTL Boulevard bijvoorbeeld te zien vanaf het Leidseplein en kon je de talkshow van Humberto Tan altijd volgen vanaf het Rembrandtplein. Als beginnende maker is het verstandig om niet te veel te investeren in de locatie. Zo is de rent in Hoofddorp veel lager dan die in de hoofdstad.In de steden buiten de hoofdstad is het mogelijk om een prachtig appartement of huis te huren voor slechts een fractie van de prijs die je in de hoofdstad zou betalen. Voor hetzelfde geld heb je vaak meer ruimte, zonder dat de kijker dat door zal hebben. Zo houd je nog voldoende ruimte in je budget over om andere dingen te doen.
Deze truc wordt door makers wereldwijd al heel lang toegepast. De bekende serie Friends speelt zich bijvoorbeeld af in New York, maar alle scenes zijn opgenomen op de filmset in Californië. Ook de serie Suits is nooit in New York gefilmd, maar zelfs in Canada. Deze keuzes hebben niet alleen te maken met het feit dat New York een hele dure locatie is, op de andere locaties zijn de voorzieningen soms ook gewoon beter. Kijk dus altijd goed welke locatie bij jouw uitzending past en of het mogelijk is om een soortgelijke locatie na te bouwen op een plek die goedkoper is.
EdvanKun, Canva.com
2. Het idee
Een goede uitzending wordt alleen bekeken als je iets laat zien dat mensen graag willen zien. Je moet dus een idee hebben dat zo overtuigend is dat andere mensen het niet willen missen. Sommige mensen lopen al jarenlang met zo’n idee rond, terwijl anderen het misschien wel nooit zullen bedenken. Onderschat vooral niet hoe lang het duurt voordat je een goed idee helemaal hebt kunnen uitwerken. Vaak heb je wel maanden nodig voordat iets op papier staat zoals jij dat wil.
Vraag voor het uitwerken van je idee ook altijd hulp van iemand anders. Zelf kun je namelijk denken dat iets helemaal geweldig is, maar iemand anders kan al snel de zwakke plekken in je plan aanwijzen. Het is altijd een goed idee om aan meerdere mensen feedback te vragen, zo voorkom je dat je tunnelvisie krijgt en te veel in je eigen wereld en ideeën blijft. Iemand anders kan er alleen maar voor zorgen dat jouw idee zo goed mogelijk wordt uitgewerkt.
wild spirit shoot, Canva.com
3. Het team
In het verlengde van component twee ligt natuurlijk dat je ook een goed team nodig hebt. Alles kan nog zo goed zijn, maar zonder een goed team ben je nergens. Het is onmogelijk om alles wat er achter de schermen moet gebeuren zelf te regelen. Je kunt niet het script schrijven, achter de camera staan, de regie op je nemen en voor de camera staan. Verzamel dus een team van goede professionals om je heen en dan is succes bijna gegarandeerd. Wees daarbij ook niet bang om af en toe eens wat dingen uit handen te geven. Je kunt niet overal de controle over hebben en als je alles tegelijk probeert te doen, is de kans groot dat je ergens steken zal laten vallen.
Onderschat daarbij niet hoe veel mensen je nodig hebt. Het is beter dat je een te groot team hebt waar mensen zich af en toe een beetje vervelen dan dat je een te klein team hebt waar iedereen continu veel te hard moet werken. Vooral in creatieve beroepen is het belangrijk om wat ruimte open te laten voor verveling, daaruit komen meestal de beste ideeën voort. Zorg voor een goede balans in je team door leidinggevenden aan te wijzen en het duidelijk te maken welke persoon welke taken krijgt.
RyanKing999, Canva.com
Conclusie
Voordat je aan een uitzending begint, zijn er veel dingen die je moet regelen. De drie belangrijkste componenten zijn de locatie, het idee en het team. Gek genoeg zijn dit ook de drie dingen die de meeste jonge makers nog over het hoofd zien. Ze focussen zich te veel op een enkel aspect en daardoor verliezen ze de andere twee uit het oog. Succesvolle uitzendingen zijn echter een combinatie van de drie factoren, zodra er ook maar één niet klopt, is de kans groot dat de gehele uitzending een flop zal worden. Het is daarbij voornamelijk belangrijk dat je niet onderschat hoe veel tijd je voor alles nodig hebt. Een uitzending maken duurt veel langer dan je misschien zou denken en als je te weinig tijd neemt wordt het sowieso een flop.
Wat zijn de drie belangrijkste componenten die nodig zijn voor een uitzending?
Als je op televisie naar een uitzending kijkt, heb je lang niet altijd door hoe veel werk erachter schuilgaat. In de televisiewereld houden ze de vuistregel aan dat het ongeveer 1 uur duurt om 1 minuut bruikbaar materiaal te maken. Ga maar eens na wat dat betekent voor een film die meer dan een uur duurt. Op deze pagina kun je lezen welke drie belangrijke componenten je nodig hebt als je van plan bent om zelf een uitzending te maken.
1. De locatie
Natuurlijk is de locatie waar je filmt een belangrijk component van een uitzending. De locatie is namelijk allesbepalend voor wat de kijker te zien krijgt. Bekende Nederlandse programma’s worden opgenomen op herkenbare locaties, zo is RTL Boulevard bijvoorbeeld te zien vanaf het Leidseplein en kon je de talkshow van Humberto Tan altijd volgen vanaf het Rembrandtplein. Als beginnende maker is het verstandig om niet te veel te investeren in de locatie. Zo is de rent in Hoofddorp veel lager dan die in de hoofdstad.In de steden buiten de hoofdstad is het mogelijk om een prachtig appartement of huis te huren voor slechts een fractie van de prijs die je in de hoofdstad zou betalen. Voor hetzelfde geld heb je vaak meer ruimte, zonder dat de kijker dat door zal hebben. Zo houd je nog voldoende ruimte in je budget over om andere dingen te doen.
Deze truc wordt door makers wereldwijd al heel lang toegepast. De bekende serie Friends speelt zich bijvoorbeeld af in New York, maar alle scenes zijn opgenomen op de filmset in Californië. Ook de serie Suits is nooit in New York gefilmd, maar zelfs in Canada. Deze keuzes hebben niet alleen te maken met het feit dat New York een hele dure locatie is, op de andere locaties zijn de voorzieningen soms ook gewoon beter. Kijk dus altijd goed welke locatie bij jouw uitzending past en of het mogelijk is om een soortgelijke locatie na te bouwen op een plek die goedkoper is.
EdvanKun, Canva.com
2. Het idee
Een goede uitzending wordt alleen bekeken als je iets laat zien dat mensen graag willen zien. Je moet dus een idee hebben dat zo overtuigend is dat andere mensen het niet willen missen. Sommige mensen lopen al jarenlang met zo’n idee rond, terwijl anderen het misschien wel nooit zullen bedenken. Onderschat vooral niet hoe lang het duurt voordat je een goed idee helemaal hebt kunnen uitwerken. Vaak heb je wel maanden nodig voordat iets op papier staat zoals jij dat wil.
Vraag voor het uitwerken van je idee ook altijd hulp van iemand anders. Zelf kun je namelijk denken dat iets helemaal geweldig is, maar iemand anders kan al snel de zwakke plekken in je plan aanwijzen. Het is altijd een goed idee om aan meerdere mensen feedback te vragen, zo voorkom je dat je tunnelvisie krijgt en te veel in je eigen wereld en ideeën blijft. Iemand anders kan er alleen maar voor zorgen dat jouw idee zo goed mogelijk wordt uitgewerkt.
wild spirit shoot, Canva.com
3. Het team
In het verlengde van component twee ligt natuurlijk dat je ook een goed team nodig hebt. Alles kan nog zo goed zijn, maar zonder een goed team ben je nergens. Het is onmogelijk om alles wat er achter de schermen moet gebeuren zelf te regelen. Je kunt niet het script schrijven, achter de camera staan, de regie op je nemen en voor de camera staan. Verzamel dus een team van goede professionals om je heen en dan is succes bijna gegarandeerd. Wees daarbij ook niet bang om af en toe eens wat dingen uit handen te geven. Je kunt niet overal de controle over hebben en als je alles tegelijk probeert te doen, is de kans groot dat je ergens steken zal laten vallen.
Onderschat daarbij niet hoe veel mensen je nodig hebt. Het is beter dat je een te groot team hebt waar mensen zich af en toe een beetje vervelen dan dat je een te klein team hebt waar iedereen continu veel te hard moet werken. Vooral in creatieve beroepen is het belangrijk om wat ruimte open te laten voor verveling, daaruit komen meestal de beste ideeën voort. Zorg voor een goede balans in je team door leidinggevenden aan te wijzen en het duidelijk te maken welke persoon welke taken krijgt.
RyanKing999, Canva.com
Conclusie
Voordat je aan een uitzending begint, zijn er veel dingen die je moet regelen. De drie belangrijkste componenten zijn de locatie, het idee en het team. Gek genoeg zijn dit ook de drie dingen die de meeste jonge makers nog over het hoofd zien. Ze focussen zich te veel op een enkel aspect en daardoor verliezen ze de andere twee uit het oog. Succesvolle uitzendingen zijn echter een combinatie van de drie factoren, zodra er ook maar één niet klopt, is de kans groot dat de gehele uitzending een flop zal worden. Het is daarbij voornamelijk belangrijk dat je niet onderschat hoe veel tijd je voor alles nodig hebt. Een uitzending maken duurt veel langer dan je misschien zou denken en als je te weinig tijd neemt wordt het sowieso een flop.
Geef als eerste een reactie