Eigenlijk weten wij het allemaal. Reclame op TV, Radio en print media… het heeft de aandacht van de kijkers niet meer zoals vroeger. Nee ik zeg niet direct dat oude media dood is maar wel dat er een gigantisch verschuiving van onze media aandacht gaande is.
Wij leven allemaal met een been “in” onze telefoon en de social media platformen waar we bij zijn aangesloten. Nu nog figuurlijk en straks wanneer virtual reality gereed is misschien wel letterlijk. Maar ook tussen de social media platformen onderling vindt er een enorm snelle verschuiving van aandacht plaats. Het intensief gebruik van Twitter is enorm teruggelopen de laatste twee jaar, Vine houdt op te bestaan en komen er nieuwe social merken bij die vrijwel ‘overnight’ razend populair worden en miljoenen gebruikers hebben.
Neem nu Musical.ly een social muziekvideo platform dat in eerste instantie vooral meisjes tussen de 8 en 18 jaar aantrok en inmiddels meer dan 80 miljoen geregistreerde gebruikers heeft. Rond de 20 miljoen van die gebruikers komt dagelijks kijken en 10 miljoen van die gebruikers plaatst dagelijks zelfgemaakte video’s op Musical.ly. Maar voor je het weet zijn deze cijfers al weer verouderd omdat het viral effect van dergelijke apps gigantisch is. Wat voor video’s zijn dat dan? Meestal zijn het dansende kids die playbacken op populaire nummers van artiesten. Of zij openen een “live stream channel” en doen Live talks. Dat zijn Q&A’s, of shout outs on demand, of iemand hangt een beetje rond in zijn of haar kamer of in de auto en reageren op comments. Een beetje populaire live talk heeft gemiddeld tussen de 500.000 en 1.000.000 viewers. Een commercieel merk als MTV houdt bijvoorbeeld sing offs, of playback-offs (als dat al een woord is) waarin wordt opgeroepen om video’s te posten waarin je je beste imitatie moet doen van een bepaald nummer.
Waarom is het belangrijk om Musical.ly te verkennen?
Of je nu marketeer bent of bij een communicatie bureau werk. Het is van belang om te snappen wat de jongeren en dus de toekomstige klanten beweegt. Zij maken namelijk niet zoals volwassenen een verandering door van media consumptie maar zij leren uberhaupt op een andere manier met media en commerciële boodschappen op te gaan. Musical.ly is slechts een van media plekken (vrije vertaling van Media Spaces) waar deze teens en tweens (ja ik weet het, vreselijke woorden) veel tijd doorbrengen en waar dus nieuwe regels van mediaconsumptie worden bepaald. Het is tevens de plek waar zij direct naartoe gaan op het moment dat ze even niets te doen hebben. En ja dat betekent ook dat hier hun aandacht naartoe gaat op het moment dat jij en je merk hen met oude marketing tactieken hen probeert te benaderen. Herkenbare voorbeelden van gedragsverandering: tv commercial > zie ik niet, ik ben bezig met mijn telefoon, outdoor reclame > nee ik rijd mee dus ben ik bezig met mijn telefoon, radio > sorry ik luister wel naar wat ik zelf wil horen op mijn telefoon, banners > nope, zie ik niet op mijn telefoon, magazine advertisement > haha lees ik niet, ik ben online.
Geef als eerste een reactie