Welke verzekeringen zijn belangrijk in de mediabranche?

De mediabranche heeft een grote aantrekkingskracht. Als je gek bent op de media en alles wat hierbij komt kijken, wil je zelf misschien wel in deze branche aan de slag. Je kunt in dienst gaan van een dagblad, omroep of nieuwssite, maar je kunt ook als zelfstandig ondernemer aan de slag gaan in dit wereldje. Gaat jouw voorkeur uit naar het ondernemerschap? Verzeker je dan eerst goed voordat je begint. Om je op weg te helpen, vertellen wij je hier welke verzekeringen belangrijk zijn voor bedrijven in de mediabranche.

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

In de mediabranche komt het niet vaak voor dat je achter je bureau zit. Je bent grotendeels op pad, bijvoorbeeld om foto’s of video’s te maken. Je houdt er misschien geen rekening mee, maar tijdens een klus kun je schade aanrichten aan (spullen van) een ander. Als jij hier verantwoordelijk voor bent, is de kans groot dat de andere partij je aansprakelijk stelt. Je bent in dat geval verplicht om de kosten te vergoeden. Een aansprakelijkheidsverzekering voorkomt dat je dit uit eigen zak moet betalen. Een particuliere aansprakelijkheidsverzekering dekt overigens geen schade tijdens het werk. Vandaar dat je niet om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heen kunt.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
Voor sommige mediabedrijven volstaat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, maar dit is niet altijd het geval. Werk je als schrijver, redacteur, producent of uitgever? Dan is het verstandig om ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Hiermee ben je ook verzekerd voor schade die het gevolg is van een beroepsfout of nalatigheid. Bij mediabedrijven ligt dit risico altijd op de loer, waardoor het slim is om je ook te verzekeren tegen beroepsaansprakelijkheid. Bij veel verzekeraars kun je deze verzekering afsluiten als aanvulling op een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Inventarisverzekering
Ben je freelance cameraman of editor? Dan werk je met dure apparatuur. Als je werkt vanuit een bedrijfspand, is de kans groot dat je apparatuur zich hier bevindt. Omdat je hier niet dag en nacht bent, heb je er niet altijd zicht op. Vandaar dat veel mediabedrijven ook een inventarisverzekering afsluiten. Je verzekert hiermee namelijk alle spullen die niet voor verkoop bestemd zijn en die aanwezig zijn in je bedrijfspand. Je camera’s, computers en andere apparaten zijn zo verzekerd tegen schade door diefstal, inbraak, vandalisme, brand en water, waardoor je ze met een gerust hart achter kunt laten. 

Verzuimverzekering
Je kunt als zzp’er aan de slag gaan in de mediabranche, maar ook personeel in dienst nemen. Als dit laatste van toepassing is op jouw bedrijf, is het verstandig om ook een verzuimverzekering af te sluiten. Je verzekert je hiermee tegen loondoorbetaling bij ziekte van werknemers, iets waar je als werkgever verantwoordelijk voor bent. Je verzekeraar betaalt in dat geval het loon door van een zieke werknemer. Dit doen zij tot de medewerker weer beter is of uit dienst gaat, met een maximum van twee jaar.

Omdat een verzuimverzekering niet verplicht is, ben je misschien benieuwd of het financieel gezien de moeite waard is om hem af te sluiten. Daarom wil je ongetwijfeld antwoord op de vraag: ‘wat kost een verzuimverzekering?’. Omdat dit per bedrijf verschilt, kunnen we hier geen exacte uitspraken over doen. Gelukkig kun je op de site van de meeste verzekeraars een berekening maken. Bereken overigens niet alleen de premie, maar ook wat verzuim je bedrijf kost. Dit maakt het een stuk makkelijker om te bepalen of je een verzuimverzekering nodig hebt of niet.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*