#wezijnerbijna en #ikvertrek leuker dan televisie?

Twijfel vorige week over ‘We zijn er bijna’, het senioren camper/caravan reisprogramma van MAX (NPO1). Twijfel of het wel spannend genoeg zou zijn (MAX directeur Slagter) en balen over het feit dat er zoveel over wordt getwitterd op een humorvolle manier (programma regisseur Everaert).

Op de vraag of het allemaal wel spannend genoeg is, reageren kijkers op artikelen en op Twitter met aanduidingen als Slow-TV, Onthaast-TV, en ze leggen uit waarom ze het tv-programma zo geweldig vinden: “Bizar hoe die grijskopjes op vakantie gewoon doorgaan met hun dagelijks leventje. Ik ben niet de doelgroep van MAX maar vind het een geweldig programma.” (13-08- 2015), en “Die muziek onder de beelden maakt dit programma mede geweldig en hilarisch. Die oubollige, koddige deuntjes bij dito bejaarden vraagt om cynische en geestige tweets.” (13-08- 2015). Op 20 juli 2015 waren #wezijnerbijna (#wzeb) trending topic op Twitter, op 27 juli ook en gisteravond 17 augustus was dat ook het geval (hashgurus).

MAX directeur Slagter zegt dat We zijn er bijna niet alleen wordt gewaardeerd door zijn seniorendoelgroep, maar dat het ook door jongeren goed wordt gewaardeerd. Andere omroepen en zenders doen allerlei moeite om jongere kijkers aan te trekken, maar blijkbaar kunnen ook op ouderen gerichte tv-programma’s moeiteloos jongere kijkers aan zich binden. Het is een jongere kijkersgroep dan de reguliere kijkers die We zijn er bijna zien als ‘camp’, die met ironie reageren op het tv-programma.

Er is een ‘second screen community’, een vaste groep twitteraars die klaar zit om te gaan kijken, elkaar opzoeken op Twitter, opmerkingen over het programma maken en ingaan op elkaars humor. Het tweede scherm is tijdens zo’n programma een gezellige aanvulling, het maakt het programma alleen nog maar leuker dan op televisie: “Bejaarden met een caravan met afstandsbediening. Bep kijkt foto’s, Jan trekt een lootje en Klaas komt wc-papier tekort. Heerlijk” (20-07-2015), en “Ben je in Griekenland op vakantie en wat eet je dan? Hutspot met rookworst. Kan het nog gekker?” (03- 08-2015). Dit is ook eerder gebeurd met het emigratie reisprogramma Ik vertrek (ook NPO1), zoals een twitteraar zegt: “Vertellen hoe verschrikkelijk je hebt moeten lachen om #ikvertrek is niet hetzelfde. Je moet het gezien hebben met Twitter er bij #hilarisch”(15-02-2015).

Ook #ikvertrek heeft al een tijd een vaste Twitter-community met ook BN-ers, waar de ‘bingokaart’ steeds terugkomt met mogelijkheden waarom de emigratie waarschijnlijk niet zal gaan lukken (spreekt de taal niet, vergunningen niet rond, lekkage, kind wil niet mee, etc.). “Beetje saai, er stort niets in, raakt niets lek, geen geweigerde vergunningen, geen stroom die uitvalt.” (21-02-2015), en “Een homostel dat elkaar een jaar kent en naar Spanje gaat, dit wordt een topaflevering, ik voel het” (21-02-2015) oftewel: “We zitten klaar voor #ikvertrek” (21-02- 2015). Waarom twijfelen over een tv-programma en balen over een groep vaste twitteraars die plezier hebben tijdens het kijken? Het tilt We zijn er bijna naar een hoger niveau, jong en oud vermaken zich.

Agnes Dijker is werkzaam bij KlapperCom Consultancy

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*