Willen Vloggers nog wel op tv?

Uit recente cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat het aantal tv-kijkers in de leeftijd van 18-34 jaar tussen september 2014 en januari dit jaar met 10,6% afnam ten opzichte van een jaar eerder. Dit is de belangrijkste doelgroep voor adverteerders, aangezien deze groep de meeste uitgaven doet. Paniek bij marketeers om hun merk tussen de oren te krijgen via massamedia. Via print zoals dagbladen en magazines is deze doelgroep ook al steeds lastiger te bereiken. Traditioneel televisie kijken gaat al sinds 2012 met rond 4% per jaar achteruit. Deel verschuiven de tv-kijkers naar Video-on-Demand diensten zoals Netflix, RTL-X en NPO Uitzending Gemist. Programma’s van diverse vloggers winnen ook snel aan populariteit. Commerciële zenders en tv-producenten, zoals RTL, SBS en Endemol zijn reeds wakker geschud en hebben al diverse populaire Youtube-sterren aan zich verbonden. Bij publieke omroepen is het een stuk stiller. De NPO schenkt alleen op haar digitale platform 101TV wat aandacht aan vloggers. 

Ondanks dat meeste vloggers geen media-, presentatie- of journalistieke opleiding hebben gevolgd en de video’ vaak zonder enig budget worden gemaakt, weten ze grote aantallen kijkers te trekken. Vloggers zullen hun huid steeds duurder verkopen. In een Spreekbuis.nl artikel van vorige week bleek al dat vloggen steeds meer big business is. Aan tafel komen bij de DWDD of Humberto Tan is uiteraard leuk, maar vraag is of deze vloggers de ‘good old tv’ nog wel willen omarmen. De noodzaak bij omroepen om deze nieuwe ‘online tv-sterren’ aan te trekken is misschien wel groter dan de tv-carrière wens bij deze vloggers zelf. Het bereik en inkomsten en hebben ze nu al. Daarnaast kunnen zij nu onafhankelijk werken in plaats van opgelegde tv-formats. Het gevaar loert ook dat hun huidige kijkers hen de rug toe keren, wanneer zij opeens voor tv zouden kiezen. Geloofwaardigheid en spontaniteit is zeer van belang. Het is daarom niet te verwachten dat de meeste vloggers die nu al een deal hebben in een tv-format worden gestopt. 

Kelvin Boerma was al populair met Kelvlog, maar met zijn Engelse talige Youtube-serie Cinemates wist hij deze week een deal met Endemol te maken: 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*