Maar liefst vier op de tien gebruikers van een videodienst haakt wel eens af bij het zoeken naar een film of serie blijkt uit onderzoek. Op basis van deze inzichten heeft Film1, samen met creatief bureau Higuita, een nieuwe campagne ontwikkeld om de gevolgen van keuzestress duidelijk te maken. In een van de drie commercials zien we dat ook Willie Wartaal last heeft van dit bekende fenomeen.
Samen een film of serie uitzoeken is niet altijd een ontspannen bezigheid. In een reeks commercials gemaakt met filmcastingvideo’s zien we onder anderen Willie Wartaal een poging doen om de frustratie zo groot mogelijk na te spelen. Maar ook voor de rapper blijkt het een ijdele poging om in de filmindustrie door te breken, want het echte drama kunnen we toch beter op het scherm zien bij Film1. In een andere commercial zien we hoe onder anderen een vader en zijn dochter midden in het zoekproces in een verhitte discussie raken. Wanneer de keuzestress tot het kookpunt stijgt komt Film1 met de verlichtende boodschap om het drama vooral aan de échte acteurs over te laten. Het uitgangspunt in de Film1-commercials, die op basiszender FilmBox en online kanalen worden vertoond.
Ewoudt Boonstra, creatief directeur bij Higuita: ‘SPI International, het moederbedrijf achter Film1 en Filmbox, laat hiermee zien dat creativiteit in de filmwereld en marketing hand in hand gaan. De vorm is heel verfrissend en herkenbaar. Gewone mensen die slechte acteurs spelen om hier vervolgens hele goede acteurs op Film1 mee te promoten. Het is mede zo goed gelukt dankzij de regie en productie van productiehuis RubenPaulRuben.”
Willie Wartaal zegt over de samenwerking: “Ik ben gek op goede films, dus deze samenwerking was voor mij een logische. Dat ik mezelf kon zijn in deze campagne met veel ruimte voor humor, was ook belangrijk voor me. Helaas breek ik met mijn optreden in de commercial niet door in Hollywood, dus geen Williewood voor mij, maar de Nederlandse tv is ook leuk, haha.”
Het groeiende aanbod van aanbieders maakt het keuzeproces er niet eenvoudiger op. Steeds meer mensen maken gebruik van meerdere diensten en moeten dan ook nog kiezen uit verschillende apps. Dan kan het zoekproces lang duren. Soms is het dan fijn om ontspannen lineair te kijken en de controle uit handen te geven en je laten verrassen.
Gaston Verjans is Managing Director van Film1 en FilmBox in Nederland en vult aan: “Met het toenemende aanbod aan streamers ervaren kijkers steeds meer keuzestress. SPI International bouwt verder op de ingeslagen route en biedt kijkers met vier lineaire Film1-zenders op ieder moment van de dag een goede film. En voor extra gemak kun je een film die al is begonnen gewoon weer starten vanaf het begin. Op deze manier is keuzestress verleden tijd.”
Ja, dat is een voordeel van Film1 ten opzichte van streamingsdiensten! De lineaire programmering. Als je weet dat iets op een vast tijdstip gaat komen ga je er voor zitten. Ik heb zelf inmiddels ook 3 streamingsdiensten(HBO Max, Skyshowtime en Viaplay)en het zelf kunnen opstarten wanneer je wilt heeft ook zijn charme.
Echter door de lineaire programmering ga je voor een film zitten die jezelf misschien helemaal niet zou uitkiezen.
Film1 combineert beide want bij Film1 kun je de films die zij lineair uitzenden ook opstarten wanneer je dat wilt.
Dit is voordeel ten opzichte van de streamingsdiensten en dat moeten zij zeker zo lang mogelijk aanhouden.
Bovendien worden de Film1 kanalen bij Ziggo in supermooi Full Hd beeldkwaliteit doorgegeven!
Noem me ouderwets, maar ik ga voor n film naar de bioscoop, zo’n groot gebouw met n donkere zaal en met n groot doek en waar alle mensen stil zijn en je je geconcentreerd kan onderdompelen in n filmverhaal. Fillum op teluhvisie vind ik nix, maar ik vind teluhvisie al nix, kijk al jaren nergens naar, ook niet via streamingsdiensten, daar loop ik wel weer mee voorop.
Bioscooptips voor rond de Kerst: Avatar: The way of water, of Guillermo del Toro’s Pinokkio voor t hele gezin en voor met je meisje, Ticket to paradise (met Julia Roberts & George Clooney).