World Television Day 2023 in het teken van toegankelijkheid van TV

Ook dit jaar is het op 21 november weer World Television Day. Een dag waarop we stil staan bij de kracht van TV. Dit jaar is het thema Accessibilty – ofwel toegankelijkheid – en de toezegging van de broadcasters om toegankelijk voor iedereen te zijn. Iets dat ook door de Nederlandse broadcasters en Screenforce wordt omarmd.

World Television Day biedt een belangrijke kans om het bewustzijn over sociale inclusie te vergroten en de bijdrage en betrokkenheid van zowel TV-broadcasters als adverteerders aan een toegankelijker medialandschap te benadrukken, waarin iedereen gelijke toegang heeft tot dezelfde diensten, ervaringen, informatie en entertainment. Hoewel Total TV altijd, overal en op elk apparaat toegankelijk is, moet het voor iedereen even toegankelijk zijn, ongeacht iemands gezichtsvermogen of gehoorvermogen. Dit streven naar meer inclusie en toegankelijkheid is niet alleen nodig voor de inhoud van tv-programma’s, maar ook voor de inhoud van tv-reclame.

Toegankelijkheid is een belangrijk thema in de TV-industrie
De Nederlandse TV-industrie heeft hiertoe in 2022 onder de vlag van Media Perspectives een werkgroep samen gesteld waarin zowel TV-broadcasters als TV-providers met elkaar werken aan het toegankelijk maken van hun platforms en hun content voor slechthorenden en slechtzienden. Dit kan zich vertalen naar vele vormen van toegankelijkheid: ondertiteling, audio descriptie, doventolk, etc. en het vindbaar maken van deze mogelijkheden in de vorm van metadata. Dit alles voor zowel televisie als online en zowel lineair als on-demand. De European Accessibility Act zal vanaf 2025 omgezet zijn naar Nederlandse wetgeving, waardoor diensten op vele vlakken zorg dienen te dragen dat de aangeboden dienst toegankelijk is: handleiding, afstandsbediening, elektronische gids, etc. en natuurlijk ook de content zelf.

Eerder dit jaar publiceerde Screenforce een artikel over onderzoek van Ad Alliance en Procter & Gamble waaruit blijkt dat ondertitelde TV commercials effectiever en inclusiever zijn. Ster ondertitelt alle TV-commercials sinds januari 2020 en publiceerde onlangs de drie redenen waarom uit onderzoek blijkt dat adverteerders er goed aan doen om hun TV-commercials te ondertitelen.

Nederland kent zo’n 1,5 miljoen doven en slechthorenden. Zonder ondertiteling is de content niet of minder goed voor deze groep te volgen. Het toevoegen van ondertiteling en het daarmee vergroten van de toegankelijkheid van je reclameboodschap is daarom een goede zet, dit leidt tot meer inclusie. Daarnaast zijn er positieve neveneffecten voor je merkimago: zo kan je merk unieker, eerlijker en relevanter bevonden worden door het publiek dan wanneer er geen sprake is van ondertiteling. Voor meer informatie over dit onderwerp kun je terecht op de website van Screenforce.

Over World Television Day
World Television Day is in 1996 uitgeroepen door de Verenigde Naties om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van TV. In Nederland wordt het 2023 thema van World Television Day ondersteund met een video die geproduceerd is in samenwerking met The Global TV Group, de Associatie voor Commerciële Televisie in Europa (ACT), European Broadcasting Union (EBU) en Egta, de associatie voor TV-exploitanten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*