In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: comedian Wouter Monden over zijn Elektra Podcast.
Hoe ben je op het idee gekomen om een podcast te maken over momenten die comedians het liefst willen vergeten?
In kleedkamers en autoritten vertellen wij comedians elkaar vaak en graag dit soort verhalen. Gedeelde smart is immers halve smart. Naarmate de shows langer geleden is het ook makkelijker om er de lol van in te zien en er samen om te lachen.
Ik merkte dat ook in mijn eigen shows wel regelmatig verhalen voor rare optredens of plaatsen terugkomen. Shows Sint Anthonis, Wognum en Brunssum kwamen al voorbij, om er maar en paar te noemen. Ik luister zelf graag podcasts en het leek me te gek om deze verhalen te delen met een groot publiek. Het is onmogelijk om een paar duizend luisteraars in een auto of kleedkamer te proppen, zeker nu, maar verpakt in een podcast gaat het makkelijk.
Welke comedian zou je graag nog in je podcast willen hebben?
Lastige keuze! Dan toch een van mijn jeugdhelden, André van Duin of Urbanus. Dat zijn de eerste artiesten die ik ooit grappig zag zijn in een theaterzaal. Als klein joch kende ik enorme lappen tekst van ze uit mijn hoofd. Zij hebben zo’n enorme carrière, daar moeten wel geweldige verhalen tussen zitten.
Hoeveel tijd ben jij gemiddeld kwijt aan je podcast?
Van opnemen tot publiceren en alle social media rondom een aflevering ben ik 1,5 werkdag zeker kwijt. Als het een aflevering van Elektra is met video erbij worden dat rustig 2 werkdagen. Ik wil nu eenmaal graag dat alles helemaal in orde is.
De Online Radio Awards 2020 hebben dit jaar als thema ‘Groei’. Hoe laat jij je podcast groeien in luisteraars?
Door veel tijd te steken in de het onderhouden van mijn contacten op social media. Iedereen die een bericht stuurt of reageert, kan van mij een reactie terug verwachten. Ik schroom ook niet om de luisteraar te vragen om de podcast actief te delen onder hun vrienden en bekenden. Zij zijn immers de beste ambassadeurs want zij luisteren al regelmatig. Ook vraag ik om reviews en punten op Apple Podcast. Last but not least zoek ik groei in de variatie van de gasten die ik heb. Niet iedereen die van cabaret of comedy houdt, houdt van dezelfde artiesten dus door niet teveel van hetzelfde soort artiesten en gepreekte achter elkaar te doen, blijft de inhoud altijd verrassend.
Steeds meer podcasts kiezen voor exclusieve distributie in plaats van overal aanwezig te zijn. Hoe kijk jij daarna?
Dit antwoord is uiteraard in afwachting van een goed aanbod van Spotify of Apple maar vooralsnog is het voor mij belangrijker om juist overal aanwezig te zijn dan op een specifiek platform, zeker nu er nog geen dominant platform is of een platform dat specifiek past bij Elektra Podcast.
Qua inkomsten kan ik me voorstellen dat het fijn is om exclusief te gaan, maar ik haal mijn weinige inkomsten puur uit eenmalige donaties en de crewmembers, mijn maandelijkse donateurs. Mijn luisteraars zijn grofweg in drie groepen verdeeld over Spotify, Apple en overig. ik zie voor nu geen enkele reden om twee derde van mijn luisteraars af te stoten of naar een bepaald platform te duwen.
Welke vernieuwingen op online radio en/of podcast-gebied zou jij nog willen zien?
Ik heb er vast nog niet hard genoeg naar gezocht, maar ik mis een makkelijke manier om zelf dynamische content in mijn podcasts te embedden, op een ander zoals dat kan met advertenties. De ene maand wil ik mijn luisteraars graag wijzen op een nieuwe show en de andere mand juist op iets anders. Daar ga ik niet elke keer al mijn audiobestanden voor aanpassen natuurlijk. Dat moet makkelijker kunnen, en liefst ook op een manier dat mijn statistieken niet opeens een heel vertekend beeld geven.
Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl
Geef als eerste een reactie