De Hilversumse AI-startup XS2Content lanceert een nieuwe AI-gedreven tool waarmee adverteerders snel en kosteneffectief contextuele audioreclames kunnen creëren. Deze innovatieve dienst richt zich op het automatisch genereren van gesproken reclames die naadloos aansluiten bij de inhoud van podcasts, radio-uitzendingen en andere audioplatforms.
Het platform van XS2Content combineert geavanceerde AI-technieken van verschillende techbedrijven. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld een digitale avatar laten inspreken, instructievideo’s in meerdere talen vertalen of teksten omzetten naar nieuwsuitzendingen en podcasts met zowel bestaande als virtuele stemmen (text-to-speech).
Een recent voorbeeld toont hoe eenvoudig het is om een audioreclame te maken. Met enkele klikken en een duidelijke instructie genereert het platform een complete reclame, inclusief muziek en stem. Zo creëerde het team een twintig seconden durende reclame voor boekhandel Libris, ingesproken door de virtuele stem van Erik de Zwart. De reclame is contextueel en maakt door AI gebruik van de inhoud van een podcast om de commercial te genereren, waardoor deze naadloos hierop aansluit. Al vanaf zo’n 5 euro zou een audiocommercial gemaakt kunnen worden. Dit maakt het volgens de makers mogelijk dat ook kleinere adverteerders de kans krijgen om audiocommercials voor radio en podcast in te zetten, maar ook het relevantie te bieden op actualiteit, tijd en plaats.
XS2Content heeft afspraken met diverse stemacteurs, waaronder Astrid de Jong, Patrick Kicken, Nicolas Ruis en Manuel Venderbos. Klanten kunnen echter ook kiezen voor AI-stemmen van niet-bestaande personen, wat de kosten drukt.
Geef als eerste een reactie