Your serious radio, hoe muziek ons geheugen kleurt

Radio speelt voor veel mensen een cruciale rol in hun jeugd. De radio verbindt en helpt ons onze identiteit te vormen in de puberteit. De piratenzenders en Hilversum III gaven een stem aan het gevoel van hun jonge luisteraars. Het 50 jarig bestaan van 3FM (voorheen Hilversum III) is aanleiding voor de tentoonstelling Your serious radio in Beeld en Geluid.

Wat is de gidsfunctie van een radiozender? Wat is de gezamenlijke beleving van het publiek en welke rol spelen de DJ’s? Verbindt een popzender generaties?

Sprekers
Arno van der Hoeven – (EUR) onderzocht voor zijn promotie de connectie tussen de herinnering van populaire muziek, culturele identiteit en cultureel erfgoed. Zijn proefschrift Popular Music Memories (2012) toont hoe herinneringen een gevoel van eigenwaarde en identiteit, tijd en ruimte oproepen.

Alec Badenoch (UU) onderzoekt media in een transnationale context. Het gaat in zijn onderzoek over de relatie tussen media en de ideeën rond nationale identiteit en de voorstelling van een wereldwijde samenhang. Hoe de technologische netwerken en instituten de Europese droom verbeelden en representeren.

Arjan Snijders werkt als radiomaker en journalist. Hij was eindredacteur bij programma’s als Effe Ekdom, Arbeidsvitaminen en Schiffers.fm. Als DJ presenteerde hij programma’s op Radio 1, Radio 2 en 3FM. Hij schreef, naast vele artikelen, de boeken Rap van Fortuin (1997) over de geschiedenis van de commerciële radio en tv in Nederland en Herinnert u zich deze nog? (2007) over de omroep Veronica na de zeezendertijd. Zijn nieuwe boek over de geschiedenis van 3FM verschijnt 24 september 2015.

Bas Agterberg (moderator) is specialist Mediahistorie bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.
8 oktober 2015 | 17:00-19:00 uur
Locatie: Beeld en Geluid
Meld je hier aan

 

Afbeelding: © Dr Michel Royon / Wikimedia Commons

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*