Veel consumenten gebruiken Youtube als gratis Spotify-alternatief om muziek te luisteren. Daar gaat Google’s videoplatform nu een stokje voor steken.
De Amerikaanse marketingnieuwssite Adage meldt dat Youtube bij gebruikers die veel muziekclips kijken extra veel advertenties zal laten zien. Hierdoor verwacht men dat ‘gefrustreerde’ kijkers naar betaalde alternatieven, zoals hun eigen Google Play Music, zullen overstappen. Momenteel is de muziekdienst van Google nog weinig succesvol en met een waterval aan advertenties wil Google de ‘muziekliefhebbende freebee’s’ alsnog laten betalen om muziek te kunnen luisteren. Naar verwachting komt Google naast hun audio-abonnement ook binnenkort met een betaalde dienst met de naam ‘Youtube Remix’, waarbij consumenten reclamevrij muziekclips kunnen bekijken.
Of Google met deze stap zijn matige concurrentiepositie tegenover Apple Music en Spotify gaat verbeteren is twijfelachtig. Voor consumenten, die Youtube gratis als jukebox gebruiken zal de ervaring in ieder geval verslechteren als er met grotere regelmaat muziek door reclameboodschappen wordt onderbroken. De muziekindustrie zal deze maatregel toejuichen. Al jaren klaagt zij over de beperkte inkomsten uit digitale diensten. Naar verwachting zullen de inkomsten uit reclame en betaalde abonnementen hierdoor gaan stijgen.
Youtube gaf naar aanleiding van het Adage artikel de volgende reactie:
“Our top priority at YouTube is to deliver a great user experience and that includes ensuring users do not encounter excessive ad loads. We do not seek to specifically increase ad loads across YouTube. For a specific subset of users who use YouTube like a paid music service today – and would benefit most from additional features – we may show more ads or promotional prompts to upsell to our paid service.”
Bron: Adage
Geef als eerste een reactie