Youtube gestart met streamen van Hollywoodfilms

Youtube begint een beetje meer op Netflix te lijken. Vorige maand is YouTube in Amerika gestart met het beschikbaar stellen van diverse Hollywoodfilms waaronder ‘The Terminator’, ‘Rocky’ en ‘Legally Blonde’. De Amerikaanse nieuwssite Adage meldt dat de films advertenties bevatten en daardoor gratis te bekijken zijn.

Op dit moment zijn de gratis ‘Hollywood blockbusters’ alleen nog in de Amerikaanse filmsectie van Youtube te vinden. Door filmrechten zijn de films in het Nederlandse Youtube filmkanaal nog allemaal betaald.

Volgens Rohit Dhawan (directeur productmanagement bij YouTube) kwam de vraag naar gratis films vanuit gebruikers, maar het biedt ook een mooie kans voor adverteerders. Youtube maakt de niet bekend wat voor een deal ze met de filmstudio’s hebben gemaakt. Ook hoe de advertentie-inkomsten tussen Youtube en de filmproducenten wordt verdeeld zal niet worden onthuld.

Al eerder hebben Tubi en Vudu laten zien dat advertentie-gedreven videoplatforms met gratis films een gat in de markt zijn. Ook Amazon is bezig met de ontwikkeling van een vod-app met advertenties en Hulu biedt deels reclame onderbrekingen.

Consumenten kijken steeds langere online video’s en de tv wordt steeds vaker hiervoor gebruikt. Youtube maakte al eerder bekend dat 20% van hun video’s op televisies wordt bekeken.

Uit onderzoek blijkt dat consumenten openstaan voor maximaal drie betaalde videoplatforms. De markt voor SVOD (Supscription Video On Demand) is daardoor beperkt, terwijl de markt voor AVOD (Advertising Video On Demand) volop kansen biedt.

De gratis filmklassiekers is voor YouTube een nieuwe stap om haar video-aanbod te verbeteren. Afgelopen jaar kreeg Youtube veel kritiek toen bleek dat adverteerders in pre-rolls van terroristische gewelddadige video terecht kwamen. De ‘brand safety’ van adverteerders kwam hierdoor in het geding.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*